Weer thuis - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Almere Stad, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

24 Juli 2010 | Nederland, Almere Stad

Weer thuis! 24 juli 2010

Op 4 juli komen we aan in Engeland, we zijn dan precies een jaar onderweg en daar denk je dan toch wel even over na. Natuurlijk is dit jaar snel omgegaan, maar anders dan normaal. In een ‘gewoon’ jaar is het lastig terug te halen wanneer je waar wat deed. Het afgelopen jaar weet je vrij nauwkeurig wat je in een bepaalde periode hebt gedaan. Dat komt natuurlijk door het reizen waardoor de tijd beter te plaatsen is. Blijkbaar herinner je je tijdens een jaar van reizen dus meer dan in een ander jaar.

Bij aankomst in Dartmouth bezoeken we de familie Nijenhuis. Tijdens ons vorige rondje Atlantic (1997/1998 ) hebben we hun ook opgezocht. We dineren bij hun en de volgende dag bezoeken ze ons op de boot. Ze zijn onder de indruk van onze huidige Waterman. Ons Etapje van onze vorige reis vonden ze toch wel erg klein en daar hebben ze natuurlijk volledig gelijk in. Ook gaan we met de stoomtrein van Kingswear naar Churston en weer terug. Aan het eind van de middag gooien we los voor onze volgende bestemming het eiland Wight.

We hebben een van onze mooiste zeiltochten. Met relatief lichte wind van 10 – 12 knopen (windkracht 3 – 4) leggen we de 90 mijl af naar het eiland Wight in ongeveer 13 uur, de wind komt van het NW, we varen dus in de beschutting van het land en dat betekent nauwelijks golven. Ook het tij hebben we bij het beruchte Needles Point mee. We kruisen hierbij onze koers van een jaar daarvoor. We varen bij Cowes de rivier de Medina weer op en leggen aan bij Folly Inn, waar Silke een jaar geleden uitgleed en het ziekenhuis mocht bezoeken voor een hechting. Het hele jaar door vaar je naar locaties waar je nog nooit bent geweest en vooral voor de kinderen is het dan leuk om weer eens aan te leggen op een plaats waar je dat jaar eerder bent geweest. Ze herkennen de locatie direct en Silke vindt zelfs de steen waar ze op is gevallen!
We ontmoeten de ‘eerste’ Nederlander, onze buren uit Lelystad-Haven, Bram en Doddy met hun catamaran Sant Dorig. ’s Avonds gaan we met hun uit eten i.v.m. Henri’s verjaardag, waarna we met ons allen ook de halve finale tegen Uruguay kijken.

Op 8 juli vertrekken we voor onze laatste 200 mijl naar Nederland. Onder de Belgische kust zien we vlak voor ons de Mjolner met Jeroen, Louise en Sophia (5). ‘Toeval bestaat niet’! Wij varen naar de Oosterschelde Daar en leggen om 3.00 uur in de nacht aan bij de sluis, naast de reddingsboot van de KNRM. Gelukkig hoefde die niet uit te varen en hebben we tot een uur of negen kunnen uitslapen. De volgende ochtend varen we door naar Roompot Marina. Het is heerlijk om al die Hollandse gezelligheid te zien. De camping staat vol met Nederlanders, in de jachthaven zien we nagenoeg alleen Nederlandse vlaggen en in de campingwinkel kopen we echte Nederlandse producten als karnemelk, vla, stroopkoeken en drop. Gerrit en Marian komen ons opzoeken, de ‘oranje’ stemming is op dat moment nog opperbest, maar we hebben afgesproken daar nu niets meer over te zeggen, dus dat doen we dan ook niet.

We ontmoeten Robbert en Lydia met Christy (8 ) en Nikita (7), Cees en Anouk met Merel (11) en Fenne (9) en Jeroen en Mirjam met Hugo (13) en Anna (11) van de Panache. We liggen aan de steiger bij Neeltje Jans en als de 7 meiden gaan spelen in de duinen moeten we hun als het donker wordt terughalen. De volgende dag is het zwemweer. Samen met de Panache varen we buitenom naar Stellendam. De volgende dag gaan wij door de sluis en daarna alleen verder, wij varen (letterlijk) onder de rook van de Rotterdamse industrie en met schitterend weer via het natuurschone Spui en de drukbevaren Oude Maas naar Vlaardingen. Vooral vanaf het water zie je goed, hoe mooi Nederland kan zijn!
Met enige vrees passeren wij met onze 7 meter brede Waterman de 8 meter brede sluis. De ruimte die we aan beide zijden hebben is zeker voor ons gevoel minimaal. Maar alles gaat goed. In de sfeervolle Oude Haven van Vlaardingen laten we onze hydrauliek nog eens controleren, er zat toch nog lucht in het systeem. De komende dagen verwachten we thuis aan te komen, we krijgen dan nog een drukke periode. Op 24 juli viert Meindert (vader van Akke) zijn 80-ste verjaardag en daar willen we bij zijn. We moeten ons huis nog inruimen en gaan ook nog een weekje naar Henri’s moeder in Frankrijk.

Wij willen jullie allemaal enorm bedanken voor alle leuke reacties die wij het afgelopen jaar hebben gekregen. Het afscheid uit Lelystad-Haven een jaar geleden was heel bijzonder, toen voelden wij ons een echte ‘vertrekker’. Het afgelopen jaar was fantastisch. We hebben wat materiaalproblemen gehad, maar dat hoort er helemaal bij. De hulp die wij van medezeilers kregen was enorm terwijl ook Gerrit vanuit Nederland ons uitstekend heeft geholpen. De kinderen hebben het fantastisch gedaan het afgelopen jaar en daar zijn wij beiden reuze trots op. Het is niet niks om wekenlang over een oceaan te varen waarbij je alleen maar water, water en nog meer water ziet.

Wij hopen jullie allemaal weer snel te zien!

• 24 Juli 2010 - 14:53

Peter De Haan:

Hoi Henri & familie,
    Vanaf Bali, ja jullie zijn niet de enige die reizen, van harte welkom in Nederland. Suc6 met het oppakken van de "draad" en Henri ik hoop je snel weer een keer te spreken!
    gr
    Peter

• 24 Juli 2010 - 19:48

Geert-Jan Nieveen:

Goed te horen dat jullie weer veilig thuis zijn. Wat een geweldige ervaring hebben jullie met de kinderen opgedaan. Dat pakken ze je nooit meer af. We hopen jullie gauw weer eens te zien.
    Groet, Geert-Jan en Mayke

• 24 Juli 2010 - 20:15

Robert :

Hoi Akke en Henri

Je ziet, een jaar kan werkelijk voorbij vliegen. Al wat resteert zijn de herinneringen aan een prachtige reis (en natuurlijk je logverslagen en alle prachtige foto's). Iedereen dus weer veilig thuis, en nu dus weer je draai zien te vinden. Hartelijke groeten van Robert, Renske, Jippe en Nora.

• 24 Juli 2010 - 20:22

Bente En Imre+ Fam.:

WELKOM THUIS!!! Goed te horen dat jullie weer veilg terug zijn in het Hollandse,zal wel weer even wennen zijn om in het gehaaste NL te zijn! Geniet van jullie familie en vrienden !
    En Silke en Lotte tot na de vakantie op school groetjes Bente ,Imre en familie

• 24 Juli 2010 - 20:55

Rob Schapink:

Hoi Oceaan vaarders!

Gefeliciteerd met de behouden thuiskomst!
    Fijn dat alles weer in good shape is aangekomen.
    En nu met foto's en verhalen het schnabbel circuit in om andere vaarders enthousiast te maken.

• 24 Juli 2010 - 21:11

Valentijn:

Hee Watermannen, goed gedaan! Fijn dat jullie weer thuis zijn. wat gaat zo'n jaar toch snel hé?! lieve groet, Valentijn crew

• 24 Juli 2010 - 22:19

Helene Hofman:

Wat fijn dat jullie allemaal heelhuids weer thuis zijn.Jullie zullen wel heel druk zijn met alles maar ergens in augustus zien we ekaar vast wel even.
    Momenteel zijn fleur en ik druk aan het verhuizen
    naar een nieuwe stek en hebben dus echt nergens tijd voor.
    groetjes en gauw tot ziens

• 25 Juli 2010 - 05:14

Hedwig:

Wat fijn dat jullie er weer zijn. Het is echt omgevlogen. Maar leuk dat we zoveel hebben kunnen lezen. En wat hebben jullie een prachtig jaar achter de rug. Dit vergeten Silke en Lotte nooit meer. Geniet maar lekker na. Groetjes en tot gauw Hedwig.

• 25 Juli 2010 - 08:48

Harrie Den Besten:

Ben vannacht ook net binnen van een lange reis na een ongeval in het buitenland. 1000 km met schade een een thuiskomertje onder je auto is geen pretje. Maar ik heb genoten van jullie verhalen en mooie foto's. Gelukkig zijn jullie weer heelhuids binnen gekomen. Het biertje staat koud. Maar kom eerst maar even bij.
    Groet
    Harrie den Besen

• 25 Juli 2010 - 09:00

Wilbert:

Welkom thuis! Dank voor de mooie verhalen + foto's. Succes met het oppakken van jullie walleven. Zal wel even wennen zijn.
    Groet, Wilbert

• 25 Juli 2010 - 09:26

Annarita:

Hi Akke & Crew!

Welcome back home! Nice to know you all had a nice trip around the atlantic. Now it's back to reality unfortunately.Treasure those beautiful experiences you all have had while sailing around the atlantic. Thank you for all those beautiful stories and pictures. It was as if we were travelling with you!. Like Rudolph says's. Keep one foot in the society and daily routine lifestyle,and keep the other foot for yourself and follow your own personal instincts no matter what other people might think. We wish you all the very best and good nice start back in Holland. Hope to see you when you're all settled down.

Un abbraccio forte da Annarita e Rudolph XXX

• 25 Juli 2010 - 14:19

George En Monique:

Welkom thuis zeerotten,

goed te horen dat alles goed gegaan is. vonden de verhalen zeer leuk en leerzaam. zien jullie gauw weer aan boord als wij met de Chicane in de buurt zijn. de bubbels liggen klaar.

groet
    george en monique

• 25 Juli 2010 - 19:47

Teewis:

Welkom thuis. Wat een geweldige ervaring voor jullie alle 4. Zal wel behoorlijk wennen worden om weer een "normaal" leven op te pakken. Succes en tot ziens. Groet, Marianne en Teewis

• 26 Juli 2010 - 18:06

Tanja:

Welkom thuis allemaal. Het zal wel weer even wennen zijn, maar jullie plakken er nog een beetje "vakantie" aanvast zie ik. Gelijk heb je rustig aan terug in het gareel....En Akke van harte gefeliciteerd met je vader.

Dank voor jullie reisverslagen wij hebben ervan genoten.

Tot gauw!!

• 28 Juli 2010 - 09:48

Nicolaas Bliek:

Loop wat achter en werk je reisverslagen af; zonet nog even de Azoren bekeken. Hoop je spoedig weer te zien.
    groet Nicolaas

• 29 Juli 2010 - 13:49

Anja:

Welkom thuis! Wat zal dat weer wennen zijn...Groeten vanuit Z-Frankrijk van ons allemaal. Wij genieten nog van de laatste paar dagen van de vakantie en vinden t dan weer wennen om naar huis te gaan.. Laat staan na een jaar!

• 18 Augustus 2010 - 19:08

Bea De Boer:

Welkom weer thuis, ik ben wel een beetje laat met mijn reactie,maar een beetje druk geweest en niet recent gekeken.The kids bijna weer naar school, na alle vakantiefeesten?
    Brasa van Bea de Boer

• 05 Augustus 2012 - 11:36

Wim Klein:

Hoi Akke en Henri,
    lang geleden zijn we jullie tegengekomen in Zuid Europa en vervolgens in de Caribe. We zijn heel benieuwd of jullie de Waterman nog hebben, we zijn een beetje naar een catamaran aan het zoeken voor het vervangen van onze Lonely Planet.
    Hartelijke groet
    Wim (en Mathilde)

• 30 Juni 2013 - 15:13

SHISHCO Koopmans SY:

Beste (Ex) Vertrekker,

We zijn/komen dit jaar weer terug in Nederland. Thuis zijn is heel tweeslachtig. We zijn blij onze dierbaren weer om ons heen te hebben maar wat missen we de warmte, de vrijheid, de zee en nog zo ontelbaar veel mooie dingen van onze reis.

Om zo’n reis wat prettiger af te ronden leek het ons leuk om de Ex Vertrekkers nog eens bij elkaar te krijgen. Een soort reunie in oktober of november, ergens in het midden van het land. Dan kunnen we onze reis nog eens herbeleven en oude contacten weer opfrissen.

Als programma idee( naar keuze bij te wonen );
    ’s Morgens - Bijpraten bij de koffie
    ’s Middag - Lezing van een inspirerende zeiler o.i.d.
    ’s Avonds – Napraten bij diner en/of borrel

Als dit je wat lijkt stuur dan z.s.m., onverplicht, je e-mail-adres naar shishco@live.nl
    omdat de weblogs e.d. in de komende tijd van internet zullen verdwijnen en we jullie dan niet meer terug zullen kunnen vinden.

We houden je op de hoogte van de vorderingen en hopen op een grote opkomst.

S T U U R - J E - M A I L A D R E S - naar shishco@live.nl

Zeilgroet