Het vertrek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Het vertrek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Het vertrek

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

08 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Het vertrek.

Wat een schitterend afscheid! Ruim 100 man zwaaiden ons afgelopen zondag op de kade in Lelystad-Haven uit.

Met hulp van velen is het ons gelukt om op tijd klaar te zijn. Vrijdag kwamen Meindert en Lies Sonnema met hun boot aan. Vrijdagavond volgden Rudolph en Annarita uit België. Het begon om 14.00u nog overzichtelijk, maar om 16.00u werd het een hele leuke chaos. Onze catamaran Waterman lag 10 cm dieper in het water van de vele bezoekers. Kinderen sprongen van de boot het water in en klommen vervolgens weer op de boot. Daarnaast kregen wij allemaal hele leuke cadeaus. Heel veel boeken, tijdschriften, drank, spelletjes , snoep, een dagboek, een draaibare schijf met daarop alle sterren en een fitnes elastiek! Je moet er maar opkomen. Ook lagen er na ons vertrek nog cadeautjes nog onuitgepakt, heel vervelend maar het was ook zo druk. Heel erg leuk en allemaal hartstikke bedankt.

Onze buren hebben een fraai lied gezongen i.v.m. mijn 50-ste verjaardag op 6 juli. Ontzettend leuk! Om 18.00u was het dan zover. Samen met Anneke en Jan voeren wij weg. Het was een grote rotzooi aan boord, dus we zijn maar begonnen met opruimen. Gezien de gunstige NW-wind zijn we maar gelijk richting Amsterdam gevaren. Tijdens het opruimen waarschuwde Jan mij gelukkig voor een ander schip. Wij hadden voorrang, maar zijn toch maar uitgeweken. Schade als je net wegvaart is niet erg leuk. Het schip voor langs ons heen, de schipper was heel druk bezig en heeft ons helemaal niet gezien.

++++++++++++++++++++++++++++++++
DAGBOEK LOTTE
Zaterdag; 4-7-’09 Vertrek Rondje Atlantische Oceaan
Vandaag is de dag dat we weg varen. Na het ontbijt zijn Silke en ik naar pake en oma gegaan. Zij zijn met hun motorboot –Saga 27- van Friesland –Oudega-W- naar ons gevaren om ons uit te zwaaien.
Samen met hen hebben Silke en ik een ijsje gehaald. Daarna hebben we vlaggetjes opgehangen, aan de reling van de Waterman, als voorbereiding op ons afscheidsfeest.
Frederiek en haar dochter Zoë kwamen het eerst. Frederiek heeft hapjes gemaakt om uit te delen. Als tweede kwam Merel en we hebben samen Frederiek geholpen. Al snel kwamen er andere mensen en al snel was het heel druk. De kinderen gingen zwemmen vanuit het kleine bootjes dat we naast de Waterman vast hadden gemaakt. Mijn vriendinnen en ik hebben bijna de hele tijd gezwommen. Eerst vanaf de kleine – en later vanaf de grote boot.
Om 6 uur ging iedereen van de boot af omdat het tijd was om afscheid te nemen. Merel , Iris en ik hadden het heel moeilijk om afscheid nemen maar we hebben ons er doorheen geslagen.
Ik was heel verdrietig toen we net wegvoeren. Omdat Anneke en Jan meevoeren kon Anneke mij troosten. Toen we midden op het Markermeer waren ging het al beter .
We hadden al veel gesnoept van Frederiek haar lekkere hapjes zodat we aan een avondmaaltijd van soep en brood genoeg hadden. Later, toen we net gegeten hadden, struikelde Silke over de drempel en had bloed aan haar teen. Tijdens het ankeren, voor Durgerdam, bleef Anneke bij Silke en deed een verbandje op haar teen en voet. Daarna gingen we vlug naar binnen omdat er muggetjes kwamen door de schemer. We gingen meteen naar bed, het was al 10.30 uur. Ik kon niet slapen en mocht nog even met de grotere mensen praten om een kwartier later weer naar bed te gaan. De kettinkjes die ik van Merel en Iris had gekregen aan mijn nachtlampje gehangen en ik houd ze steeds bij me.
Met papa ging ik zwemmen om het zeewier van de rompen weg te halen en schoon te maken.
Na het ontbijt heb ik geholpen de motor te maken. Die doet het bijna weer, er moet eerst nog een slang vervangen worden. Silke en ik hebben gezwommen tot de lunch. Daarna hebben we met Anneke spelletjes gedaan.
++++++++++++++++++++++++++++++

Bij Durgerdam liep de motor warm. We zijn toen voor anker gegaan. De volgende dag hebben we het probleem gevonden. Een leiding was gedeeltelijk verstopt, we hebben meer problemen met deze motor gehad, hopelijk zijn ze nu definitief voorbij.

Maandag vierden wij mijn verjaardag. Na het ontbijt gingen wij anker op door de Schellingwoude-brug en de Oranje sluizen. We hebben getankt en liggen momenteel in de haven van Nieuwendam. Akke, Lotte en Silke hebben de boot weer versierd. Het verkeersbord van 50 gaf duidelijk voor iedereen te zien mijn nieuwe leeftijd aan. Jan heeft nog enorm geholpen met alle elektronica, ik krijg het gevoel dat je voor een wereldreis meer verstand moet hebben van elektronica dan van zeilen! 's Avonds zijn Anneke en Jan zijn van boord gegaan.

Van de week willen we het ruime sop opzoeken. Het is nu wachten op goed weer.

• 08 Juli 2009 - 09:57

Marjolein En Yves:

Beste buren,

Wat leuk om nu al wat van jullie te horen. Henri, wij wisten niet eens dat je 50 bent geworden. Nogmaals van harte / Joyeux anniversaire !! Het zal ongetwijfeld een leuke happening zijn geweest.
    Laten we hopen dat jullie geen problemen meer met de boot krijgen.

Groetjes,
    Marjolein

• 08 Juli 2009 - 10:15

Marjolein:

Nog even een vraag over de kat : we hebben al meerdere dagen die kat bij jullie achterdeur gezien. Wie zorgt eigenlijk voor hem ??

Groetjes,
    Marjolein

• 08 Juli 2009 - 11:30

Jules & Marieke:

He lieve mensen,

Wat een fantastisch reis idee. Wat leuk dat we op de lijst staan, we gaan jullie avonturen zeker bijhouden. Wat staat er allemaal in jullie reisplan? Oh ja, Henri, nog gefeliciteerd met je 50ste. Wij, Marieke en ik, dachten allebei dat je veel jonger zou zijn.
    Groeten van ons allemaal uit New Zealand

• 08 Juli 2009 - 11:42

Tanja En Jaap:

Ja het was een gezellig middag en ik kan me voorstellen dat het hartverwarmend is om op deze manier uitgezwaaid te worden.
    Het weer is nog steeds erg onstuimig, dus alle tijd om te klussen, maar er komt vast een moment dat jullie echt GAAN!
    Geniet ervan.

Groetjes van ons alle6

• 08 Juli 2009 - 18:03

Annarita & Rudolph:

Hi Henri & Akke en Lotte & Silke!!

Het was een fanstastische afscheids feest!!.Hopefully no more engine problems!. Anyhow you've got lots of wind to push you forward hey!!.Wij wensen jullie alvast n'en toffe rondtje op de atlantishe zee hey!!

Dreams

A dream is like a seed. it needs time to grow, without a dream there is no goal,no hope,no place to go.

For life is far from easy,with many a twist and turn,when you loose your way and stumble, it's then you start to learn.

But if dreams are clear, even in your darkest hour.The seeds you planted will soon begin to flower.

No longer confined within your mind,who none but you can see. Your dreams will play a role in your life's,so let those dreams run free!!

Henri & Akke!!!!!!!!.
    Follow those dreams wherever they will take you!

Groetjes Annarita & Rudolph

• 10 Juli 2009 - 00:02

AAHWB:

ERg leuk erbij te zijn geweest. Goede reis en we lezen/leven mee!

• 10 Juli 2009 - 10:04

Adelbert En Heleen:

Bedankt voor jullie afscheidsfeest! Het was leuk om na zo'n lange tijd weer oude bekenden te zien. Bovendien ook een beetje emotioneel, het gevoel van 13 jaar geleden was bij ons duidelijk aanwezig! Heel veel succes! "Remember, a gentleman (a gentlewoman and the other members of the family) never sails to windward", dus wacht op gunstige wind! Je hebt alle tijd.

• 10 Juli 2009 - 14:43

Hedwig:

Wat leuk om al iets te lezen en te zien.
    Nog van harte gefeliciteerd!
    Ik wens jullie een hele fijne reis en ik volg jullie verslagen.
    Heel veel groetjes vanuit een nat en koud Almere.

• 12 Juli 2009 - 20:20

Netjer Crew:

Há die Watermannen m/v
    van Tanja kregen we jullie site aanbevolen. Met flink wat sporen (15 jaar) in de wsv Almere Haven en na 2,5 jaar oceaanervaring rijker met onze Netjer sprak het ons bijzonder aan weer een vertrekker te mogen volgen. We wensen jullie een behouden vaart en wellicht zien we elkaar in de carieb in 2010?
    Have fun!

• 16 Juli 2009 - 17:34

Monica:

Leuk om vauit Almere met jullie mee te "varen". Ik wens jullie een goede vaart en kijk uit naar de verslagen.

• 17 Juli 2009 - 20:56

Anneke En Jan :

Hoi, we zijn al vier dagen in Santander. Waar blijven jullie? Is de wind nu de goede kant op? We wachten met spanning op jullie volgende bericht, maar gezien de wind zal het zeilen wel veel man-/vrouwkracht vragen. Groeten van ons 4en

• 20 Juli 2009 - 14:12

Catharina + Allen:

Dag lieve vier,
    Leuk om te zien en lezen over alle boot avonturen. Heb aan jullie gedacht zo op het water. Het weer aan land spookt nogal.Veel liefs.

• 20 Augustus 2009 - 08:01

Melanie:

hoi,

hoe gaat het met jullie?
    hebben jullie het leuk daar?
    wel spannend zeker he!!!

groetjes melanie