Sleep van de KNRM - Reisverslag uit Stellendam, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Sleep van de KNRM - Reisverslag uit Stellendam, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Sleep van de KNRM

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

20 Juli 2009 | Nederland, Stellendam

Sleep van de KNRM! Stellendam, 11 juli 2009

Zaterdag 11 juli om 6.00u vertrokken wij uit Amsterdam. ‘Bij IJmuiden linksaf en dan alsmaar rechtdoor’, heeft een medezeiler ons ooit toegesproken. We wilden eigenlijk liefst gelijk oversteken naar Engeland, de wind was echter pal west, dus besloten we maar richting Hoek van Holland te varen. Er stond een goede wind en zo hoog mogelijk aan de wind voeren we naar het zuidwesten. Er stond een golfslag van ruim een meter, Lotte en Silke kregen wat last van zeeziekte. We voeren snel, ruim 8 knoop (1 knoop is ongeveer 2 km/u). Ter hoogte van Hoek van Holland moesten we vanwege de aanleg van de maasvlakte verder oploeven. Na Hoek van Holland besloten we richting Stellendam te varen, onder kust viel de wind weg. Het was ondertussen 15.00u geworden. We startten de motoren, maar bij beiden geen koelwater! Dat was op zijn zachtst gezegd goed balen. Ons oude probleem, maar nu met beide motoren. Ik dook de machinekamer in, maar kon zo snel het euvel niet oplossen. Vervolgens via kanaal 16 maar de kustwacht opgeroepen met het verzoek om een sleep richting Stellendam. De kustwacht heeft de KNRM opgeroepen. Binnen een uur waren zij ter plaatse. Twee man kwamen aan boord en even later gingen we met een gangetje van 6 knoop richting Stellendam. Eén maal binnen de pieren kwamen ze langszij, vakkundig draaide de KNRM-boot om en legde ons netjes langszij de steiger. Gelukkig zijn wij al 25 jaar lid. Alwin was nog geen lid, nu dus wel!

++++++++++++++++++++++++++++++
DAGBOEK LOTTE
Zaterdag; 11-7-2009 KNRM
Ik werd om 6 uur wakker gemaakt, om kwart over 6 vertrokken wij naar Stellendam. Via Amsterdam, IJmuiden en de Noordzee. Ik hielp met de lijnen los gooien. Bij IJmuiden eerst door de sluis en toen ging de brug voor ons open en toen kwamen de golven. Eerst hupten Silke, Alwin, Ingrid en ik rond en al snel werd Silke zeeziek. Zij ging slapen. Na een tijd, toen wij er al bijna waren, werd ik ook zeeziek. Toen we de motor wilden starten deed hij het niet zonder rook en de andere ook niet! We hebben de de KUSTWACHT opgeroepen en gevraagd of de KNRM om binnen wilde slepen. En dat gebeurde. Het was leuk en we maakten veel foto’s. Silke vroeg waarom ze geen reddingsvest om hadden. Het pak van de mannen was al een reddingsvest ingebouwd. Ook hadden ze overal in het pak dingen verstopt, zoals een veelzijdig zakmes, vuurpijl en een klikhaak. We moesten ons wel goed vasthouden, ze trokken ons stevig en dan schoten we een stuk vooruit, vervolgens hing de kabel weer slapper en gebeurde hetzelfde. Ze brachten ons voor de sluis, er doorheen mocht niet want stel je voor dat ze opgeroepen zouden worden dan konden ze niet zo snel de zee op! We waren er om 17.00 uur en gingen borrelen. Daarna eten en op tijd naar bed, we waren allemaal moe van de zeelucht!
++++++++++++++++++++++++++++++

De volgende dag kwamen Gerrit en Marian. Het probleem is lucht voor de impeller. De impeller is een waterpomp en heeft dus water nodig. De grote vraag was echter hoe daar nu lucht kwam. Alwin begon een tekening te maken en ruim een uur bespraken we het probleem. Alwin en Gerrit stelden voor een terugslagklep te monteren. Hiermee kan wel water naar buiten, maar geen lucht terug de impeller in. We lagen in de buitenhaven, dus met Gerrits auto naar de jachthaven. Ik had last van mijn rug, dus Alwin dook met schroevedraaier en ander gereedschap de motorkamer in. Binnen een uur zaten de twee klepjes en met resultaat. Tot op heden hebben we geen problemen meer gehad.

In de jachthaven van Amsterdam gaf de douche alleen maar koud water, dus hadden we ’s avonds na een week wel weer eens zin in een goede douche. Dus op het fietsje naar de jachthaven, wat een fraaie douches, het lijkt wel een golfclub. Akke heeft de was gedaan, zodat we weer helemaal op orde waren. De westenwind zou gaan draaien en afnemen, tijd om weer uit te varen.

• 20 Juli 2009 - 14:51

Marian Snoek:

Dag Zeezeilers,

Geweldig verslag, ondanks de start perikelen. Hoop dat alles nu voor de wind gaat. Goede oversteek en tot mails.

Lieve groet,
    Marian

• 20 Juli 2009 - 16:43

Rudolph:

Hi Henri & Crew!!,

Wat een avontuur zeg!. Hopelijk is alles nu weer goed opgelost met die motoren.Nu nog de wind in de goede richting en jullie zijn weer vertrokken voor toffe avontuur.Alvast een goede oversteek en veel zeil plezier!!!.

Ciao Rudolph

• 20 Juli 2009 - 17:41

Astrid, Nynke En Vee:

Zeg luitjes....een goed begin??? Jullie gaan het wel doorzetten he? Haha. Morgen komt Marian (de nieuwe KD van Almere) stage lopen in... Gouda! We zullen een stroopwafeltje op je eten! Ik wens jullie een goede vaart, zonder verdere technische problemen

Liefs, Astrid

• 20 Juli 2009 - 19:02

Tanja:

Tjonge jonge zeg, je kan het allemaal maar vast meegemaakt hebben!!! Net als met een fikse regenbui, alles wat nu valt, hebben we straks niet.

Alle goeds en een fijne overtocht.

Groetjes,

• 20 Juli 2009 - 19:18

Wielant En Ellie:

Hoi daar, het zit niet mee zo te lezen. Maar je kunt het maar beter nu krijgen dan op volle zee. Het is leuk jullie verslag te lezen, tot het volgende bericht dan maar

• 22 September 2009 - 15:15

Mijntje, Tieme Etc:

Hoi hoi, wat leuk om over jullie belevenissen te lezen. Als Mijntje langs jullie huis loopt, vraagt ze of jullie al gauw weer terugzijn....nee dus. Geniet maar lekker.
    Floor en de rest