Le quatorze juliette! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Le quatorze juliette! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Le quatorze juliette!

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

21 Juli 2009 | Frankrijk, Parijs

Boulogne sur Mer, 14 juli 2009

Hallo allemaal

Le quatorze juillet!

Ik heb altijd al gezegd dat het moeilijkste stuk van een ‘rondje Atlantic’ de Noordzee en Het Kanaal zijn. Maandag 13 juli tuften we met twee goed draaiende motoren langs de Belgische kust. Een zwak windje deed het water rimpelen, maar te weinig om te zeilen. De kinderen hezen de Belgische gastenvlag. Als je een buitenlandse haven aandoet, is het goed gebruik om de nationale vlag van het betreffende land te voeren. We passeerden echter alle Belgische havens. We besloten naar Frankrijk te gaan, aangezien het daar morgen 14 juli hun nationale feestdag is. ’s Avonds begonnen we met wachtlopen, van 22.00u tot 24.00u Alwin met Lotte en Silke. Lotte en Silke deden dit op vrijwillige basis, maar hielden het goed vol. Alwin en Lotte hebben nog vuurwerk gezien vlak voor middennacht. Van middennacht tot 2.00u hielden Alwin en Ingrid de wacht. Bij Zeebrugge moesten we nog van koers veranderen vanwege beroepsvaart in de ‘shippinglane’. Van 2.00 tot ca 5.00u was ik aan de beurt. Toen Akke het overnam, was het al licht. Om 8.00u nam Alwin het weer over. Langzaam maar zeker gleed de Belgische kust voorbij.

De Noordzee wordt doorkruist met een aantal ‘shippinglanes’. Dit is een soort autoweg op het water. De breedte kan oplopen tot ca. 10 mijl (ca 20 km). Het verkeer in de shippinglane heeft voorrang. Zeilboten die de shippinglane oversteken behoren dit haaks op de vaarrichting te doen. De drukste shippinglane is in het Dover Strait of het Pas de Calais, zoals de Fransen het noemen. Hier passeren elke dag 500 tankers, coasters, containerschepen en vrachtschepen. Dat is bijna elke 3 minuten een schip,op jaarbasis zijn dat 180.000 schepen, pleziervaart is hierbij nog niet meegerekend. De meeste gaan richting Rotterdam, daarnaast heb je ook nog behoorlijk veel scheepvaart richting Zeebrugge en Antwerpen in België, zij gaan voor Rotterdam ‘rechtsaf’. De rest gaat bij Rotterdam ‘rechtdoor’ richting Duitsland en Scandinavië.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
DAGBOEK LOTTE
Dinsdag; 14-07-2009 Nationale Feestdag Frankrijk
Na de ochtend wacht gingen we ontbijten. We hebben nog wat spelletjes gedaan. We kwamen al snel aan in Boulogne sur Mere en hebben aangelegd. Na de lunch gingen we naar het feest. Heel lang geleden is de koning van zijn troon afgehaald en kwam er een president voor in de plaats.
We hebben over de markt gelopen, naar de zeekant van de stad en gespeeld in de speeltuin. Vooral op de rekjes! We hebben alle 6 een ijsje gegeten!
Na de borrel nog even met de Rubik’s kube, gegeten en touwtjes gesprongen. We hebben nu geruild en Alwin slaapt nu 7 nachtjes bij mij!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Om 11.00 uur liepen we de haven binnen. We kregen twee boxen toegewezen, gelukkig hoefden we niet dubbel te betalen. De festiviteiten waren al drie dagen aan de gang. Kortom, we vielen met de neus dus in de boter. We bezochten de boulevard met alle tentjes. Fraaie foto’s uit het begin van de 20e eeuw. Een expositie over de ontwikkeling van het het reddingswezen, dat heeft toch wel mijn bijzondere interesse! De volgende dag zijn Lotte en Silke met Alwin en Ingrid naar het zeeaquarium geweest. Akke en ik hebben op onze boot de zonwering gemonteerd. Het werd soms knap warm in de boot. Jammer alleen dat we daarna overwegend bewolkt ‘Hollands’ weer hebben. Ook hebben we weer verbinding met de Iridium satelliettelefoon. Hierdoor kunnen we nu ook midden op zee weerkaartjes binnenhalen. Over mijn favoriete onderwerp ‘techniek aan boord’ zal ik later een apart artikel schrijven. Dat ‘favoriete’ is natuurlijk een grapje, het is echter wel heel belangrijk en kost dus ook veel tijd. Gelukkig is Alwin (hij studeert medicijnen) behoorlijk technisch aangelegd.

Donderdag 16 juli willen we weer doorvaren.

• 21 Juli 2009 - 09:20

Geert-Jan Nieveen:

Bonjour familie van Lierop,
    Wat een geweldig avontuur. Motoren die haperen, sleepje, nachtlopen, en nu in la belle France. Super! We kijken uit naar de volgende verslagen. Wij sukkelen hier in Nederland gewoon door, maak je geen zorgen en geniet! Goede vaart!

• 21 Juli 2009 - 10:30

Tanja:

Lekker hoor even geen stress van dingen die het niet doen!! Het verhaal van het wachtlopen doet me denken aan de 24 uurs van Medemblik. Vast een goede oefening voor de grote oversteek straks.
    Geniet maar lekker.
    Ik blijf jullie volgen.
    Groetjes, Tanja

• 21 Juli 2009 - 14:43

Harrie Den Besten:

Beste zeelieden,

Als ik dit zie wil ik niet mijn bootje verkopen maar mijn advocatenpraktijk. Kan ik toch een bootje kopen zonder krediet van Van Lanschot. Anders gezegd jaloers op wat jullie meemaken. Als de wind nu tegen zit kun je bij Spanje linksaf (of is het rechtsaf) richting Lago Magiorre en dan kun je aanmeren bij mijn gehuurde vakantievilla en kunnen jullie mee eten.
    Goede reis
    Harrie den Besten

• 21 Juli 2009 - 19:33

Simona:

Dag lieve wereldreizgers,
    Leuk om jullie wederwaardigheden te lezen....fijn dat problemen weer werden opgelost..en zich hopenlijk niet meer voordoen..goede vaart en maak het goed.
    Hier gaat alles zijn gangetje...ik hou vakantie! in eigen huis en tuin.
    Lieve groeten,Simona

• 22 Juli 2009 - 16:59

Rudolph:

Bonjours les gars,

Tout va bien en france? Vous avez bien feté le 14 juillet? j'espere que votre voyage va bien continuer avec bon esprit et j'espere recevoir de bonnnes nouvelles bientot!! Bon amusement! Zo dan HALS! hopelijk hebben jullie er iets van begrepen?. Vooral Henri,want hij heeft een beetje frans bloed in zich.Ha Ha!!.

Ciao e a pesto.
    Rudolph