Dismasted! - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Dismasted! - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Dismasted!

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

23 Juli 2009 | Verenigd Koninkrijk, Brighton

Brighton,22 juli 2009

Hallo allemaal!

Dismasted!

Het begon allemaal zo mooi, om donderdag 16 juli om 8.00u voeren wij de haven van Boulogne sur Mer uit. De windverwachtingen waren goed, een naar zuidoost waaiende wind, kracht 3 Beaufort, en een lekker zonnetje.

We wilden oversteken naar Engeland, de koers was pal naar het westen. Al snel viel de wind weg, dus leek het weer dat we een dagje zouden motoren. Na twee uur varen bereikten we de ‘shippinglane’, het was rustig. Zonder problemen werd deze gekruist. De motoren deden het prima, dat zorgde er voor dat ons vertrouwen snel toenam. In de loop van de middag kwamen we bij Beachy Head, witte krijtrotsen in combinatie met een avondzon zorgde voor een fraai plaatje. De inmiddels oostenwind begon toe te nemen, zodat we besloten de zeilen te hijsen. We voeren pal voor de wind, dus ideaal voor de spinaker. Na het hijsen van de spinaker nam de snelheid lekker toe tot 7 knoop. Dat was beter dan de motorsnelheid van 5 knoop.

Alwin zag een breuk bij de zaling in de mast. Met de verrekijker constateerden we inderdaad een breuk. Achteraf realiseerden wij ons dat tijdens het hijsen van het grootzeil in IJmuiden, de val achter de zaling is blijven steken. De wind begon toe te nemen en voor ons werd het knap donker. Een front bereikten ons en we besloten de spinaker direct naar beneden te halen . Het kostte nog enige moeite, maar gelukkig hadden we Alwin en Ingrid als extra bemanning. We besloten de koers te verleggen naar de dichtstbijzijnde haven, te weten de mondaine badplaats Brighton. We reefden uit voorzorg het grootzeil en binnen een uur was de haveningang van Brighton in zicht.

Brighton Marina is een in zee gebouwde jachthaven met tal van faciliteiten. Een enorme stenen pier zorgt voor een afscheiding. De haveningang is nauw, direct na het invaren moesten we een haakse bocht nemen. Het regende en het werd donker, dat geeft zo’n grote haven dan toch wel een triest gezicht. Zelf vraag je je dan af, ‘wat doe ik hier?’ De volgende ochtend meldden wij ons bij een tuiger. Binnen 5 minuten waren ze bij ons aan boord, één ging de mast in en stelde vast dat er een forse scheur zat in de bovenste zaling. We zouden door de sluis bij de ‘shipyard’ moeten aanleggen om de mast er af te halen. Het ging allemaal in een plezierig rap tempo. Binnen een uur waren we door de sluis. Daarna begonnen we alles gereed te maken om de mast er af te kunnen halen. Alle 6 lijnen die van de mast naar de kuip voeren, lopen onder de boot door. Alwin bond een dun lijntje aan het uiteinde en één voor één werden de lijnen naar de mast getrokken. De betreffende lijn wikkelden we vervolgens netjes op en bonden deze aan de mast. Het dunne lijntje bleef achter, hiermee willen wij de lijnen van de mast weer naar de kuip trekken, zodra de mast er weer op zit. Is dit een beetje te volgen? Ook de neerhaler werd losgemaakt en aan het begin van de middag werd eerst de giek met de kraan gedemonteerd en vervolgens de mast. Het gebeurde uitermate zorgvuldig en professioneel. Kortom het tempo was hoog en ik hoopte al dat we maandag weer zouden kunnen varen. Dat was iets te optimistisch. Het is inmiddels woensdag en we zijn een week verder, maar morgen gaat de mast er gelukkig weer op en kunnen we eindelijk verder varen. Geluk bij een ongeluk was dat het weer de afgelopen dagen beroerd was, continu depressies kwamen over met vaak harde wind uit het westen.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
DAGBOEK LOTTE
Vrijdag 17-7-2009
Mast eraf!
Ik werd om 10 uur tegelijkertijd met Alwin wakker! Papa en mama waren al boodschappen aan het doen. Ze kwamen zonder terug, maar wel met een meneer voor de mast. Die had het zo bekeken en zei dat de mast eraf moest om hem te maken! We gingen meteen de sluis door. Deze was 9 meter breed en wij 7 meter. We gingen behoorlijk omhoog! Eenmaal bij de steiger werd alles voorbereid en los gemaakt om de mast eraf te halen! Een man werd met de kraan omhoog gehezen om de windvaan van de mast te halen. Toen hebben ze met 2 banden de giek opgetild en in het stuurboord gangboord gelegd op 2 stootwillen.
++++++++++++++++++++++++++++++++

‘Elk nadeel heeft ook zijn voordeel’. We begonnen aardig te ‘onthaasten’. We werkten onze lijst met klusjes af en hadden de tijd om een boek te lezen. Brigton Marina heeft naast de jachthaven ook een hotel, appartementen en huizen. Verder zijn er diverse restaurants, pubs, winkels en een grote supermarkt. AH is daarbij vergeleken maar een kleine buurtsuper. Men verzekerden ons dat dit de goedkoopste supermarkt was en dat klopt ook wel. Lekker brood voor een pond, een grote keuze uit verse groentes en een kassa waar je zelf mocht afrekenen.

Aan onze lijst van klussen hadden we een nieuw probleem toegevoegd. Onze stuurautomaat was van slag. Voor diegene die denken dat wij alles zelf sturen, moeten wij helaas teleurstellen. Zodra wij de haven uit zijn en het zeil hebben gehesen, gaat de stuurautomaat aan. Van Boulogne sur Mer naar Brigton voeren wij een koers van 270 graden, pal west. Eén druk op de knop en de boot stuurde zichzelf. Vervolgens kan je rustig een boekje gaan lezen, mits je regelmatig om je heen kijkt voor schepen. Zodra je binnen de shippinglane kwam, moet je natuurlijk wel continu de andere schepen in de gaten houden. Op zee hadden wij richting Boulogone sur Mer geprobeerd onze stuurautomaat opnieuw te calibreren, dit deden we door kleine rondjes te varen op zee. Echter zonder resultaat. Wij meldden ons bij een elektronica zaak, zijn eerste en logische vraag was of wij niet iets magnetisch bij ons kompas hadden liggen. Bij de stuurautomaat zit een elektronisch kompas, deze kan niet tegen straling van andere voorwerpen. In de betreffende kast hadden wij allemaal spelletjes liggen, ook lag er een fraai spel met een……, jawel magnetische sluiting. Erg fraai, maar niet handig. Opnieuw probeerden wij onze automaat te calibreren, maar nu tussen de dure appartementen in de marina. Langzaam draaiden onze catamaran rondjes, we werden toch wel nieuwsgierig bekeken. Het was ook wel een beetje een gek gezicht. Een grote catamaran zonder mast die langzaam rondjes draaiden. Maar het lukte wel!

Natuurlijk hebben wij ook Brighton bezocht. Een levendige stad met fraaie parken. Silke had voor een picknick gezorgd. We hebben wat geshopt en sloten af met een bezoek aan een pizzeria. Daar kon je voor 6 pond onbeperkt pizza en salades eten. Uiteindelijk waren we met ons zessen nog geen 50 pond kwijt (1 pond = 1,15 euro). We besloten maar de bus terug te nemen. Na ons bezoek aan de stad gingen Akke en ik met onze laptop naar de lokale pub. Daar konden we internetten, maar na een uur was de accu leeg en onze Europese stekker past natuurlijk niet in een Engels stopcontact. De live band was enorm goed, daarnaast ontmoette we Jan (zij) en Jakky (hij). Ze woonden in Londen en hadden sinds twee jaar een boot. Vroeger hebben ze nooit gezeild, maar ze vonden het wel leuk maar toch ook wel spannend! In Nederland kun je rustig oefenen op een meertje maar hier zit je toch echt wel op een heuse zee.

Morgen gaan Alwin en Ingrid alweer naar huis. Uiteindelijk hebben we meer geklust dan gezeild. Maar het was wel hartstikke gezellig!

• 23 Juli 2009 - 07:26

Tanja:

Wat weer een geweldig verhaal. Never a dull moment with HALS! Ondanks alles klinkt het toch ook wel als vakantie. Goed zo, want genieten van de dingen die je pad kruizen is een kunst op zich.

Succes!!!
    Groetjes, Tanja

• 23 Juli 2009 - 09:45

Rene:

Je liet me wel even schrikken met de titel, dacht eerst dat de mast gebroken was tijdens een storm op zee. Beter nu dan halverwege de Atlantic.

• 23 Juli 2009 - 11:14

Rob Schapink:

Hoi Thrillseekers,

Fijn dat het weer zo snel aangepakt kon worden. Inderdaad zijn je titels zeer wervend! Tip voor volgend bericht: 'Shark on board' Goede vaart!

• 23 Juli 2009 - 13:51

Dod & Bram:

Hallo lui,
    Pech zo'n schade; geluk dat je het zo zonder dramatische gevolgen hebt kunnen oplossen!
    Overigens hebben wij het bijna van dichtbij kunnen zien want we liggen nu in de rivier Hamble! Met datzelfde regenweer lagen wij in Yarmouth op Wight.
    Zaterdag pikken wij een extra bemanningslid op in Southampton; dus misschien zien we jullie voorbijvaren!

We lezen jullie verhalen met rooie wifi oortjes.
    Goede reis verder!

• 23 Juli 2009 - 16:03

Paul En Maureen:

Met spanning volgen we ieder verslag. Wat een pech hebben jullie al gehad maar zo te horen houden jullie de moed erin.
    Heel veel succes en we duimen voor betere tijden.

• 23 Juli 2009 - 16:33

Hans, Suzan:

Hi Henry, Akke, Silke en Lotte,
    Wij hebben in 2007 eindeloos rondjes gevaren om de stuurautomaat te calibreren. We werden er hopeloos van. Maar in Cherbourg was een electronica specialist die erachter kwam dat er een dingetje in de controller 180 graden gedraaid op de printplaat zat. Omgedraaid en opgelost. Maar pas na twee weken.
    Veel zeilplezier en geen technische problemen meer........
    Groeten uit Lelystad, Hans en Suzan

• 23 Juli 2009 - 16:40

Happy Valentine Crew:

Jee, jongens, wat een verhaal. We vroegen ons al af hoe het ging. Voorheen kregen wij een geautomatiseerd emailtje als je een berichtje had geplaatst, maar nu niets gekregen......... zal wel aan het internet hier liggen. Zijn net uit Kopenhagen in Helsingor gekomen en daar we in Denemarken zijn vroegen we ons af hoe het met jullie ging (daarvoor ook al hoor). En nu zie ik in het internetcafe hier dat jullie wel berichten hadden geplaatst, dus toch maar niet meer af laten hangen van geautomatiseerde emails. Hoop dat de mastperikelen eenmalig zijn en van korte duur, take care, Lieve groetjes van ons allemaal.

• 23 Juli 2009 - 16:58

Hedi:

Hoi globezeilers!

Wat een pech allemaal! Gelukkig alles weer opgelost. Aan de ene kant beter nu dan straks op de oceaan. Met veel plezier lezen we jullie berichten op kantoor. Daar gaat alles prima en onze nieuwe baas natuurlijk. Is even wennen zo zonder Kees en Henri.
    Wij gaan morgen fijn op vakantie en zien we Nina ook weer met Stef en Yvette en Sharon. In Ampuriabrava in Spanje heb je ook een hele gezellige haven..... dus als jullie in Alvor zijn, kunnen jullie een stukje doorzeilen. De tapas staan klaar :-).

Nog heel veel avonturen, goed weer en hopelijk geen panne meer.

Hasta la vista Hedi

• 23 Juli 2009 - 18:41

Simona:

wat een pech!...gelukkig zijn jullie optimistische probleemoplossers...dus met goede moed maar verder...ik lees jullie verslagen als een spannend vervolgverhaal.
    Lieve groeten,
    Simona

• 23 Juli 2009 - 19:34

Rudolph:

Oeps we did it again!.If it's not our engine then it's our mast!.
    You make it sound as if it's a piece of cake guys!
    You're all so optimistic!
    Hopefully all this hassel stops in Brighton!
    Wish you all the very best,and keep the postive spirit!!

Ciao Rudolph

• 23 Juli 2009 - 20:42

Ellie:

Hoi lieve mensen. Het houdt maar niet op, met al die pech. Ik hoop dat het vanaf nu beter voor jullie gaat. Wel leuk dat je nu mnoet onthaasten omdat je even niets kan. Hier gaat alles gewoon door. Wielant is nu zijn broer Marcel aan het helpen die wat in zijn huis wil veranderen. Marcel heeft en zal in de toekomst altijd voor ons klaar staan, dus nu ligt ons project weer stil. De kippen waren broeds maar dat heeft niks opgeleverd. Ze leggen nu weer eitjes. Sorry Akke, ik kan ze niet een jaar lang voor je bewaren, dus eten we ze lekker zelf op. Tot zover maar weer liefs van Ellei en Wielant

• 24 Juli 2009 - 10:58

Olav:

Prins Herrie, je doet je naam eer aan. Was het probleem met de mast ook al niet aanwezig toen wij mee waren? Toen ging het heisen ook al moeilijk. Ik wens jullie heel veel sterkte en een behouden vaart, ik heb een groot respect voor jullie. Gr. Olav

• 28 Juli 2009 - 09:44

Herma:

Ik dacht ik ga snel even lezen (op kantoor) hoe het met jullie is op de oceaan, maar dat is wel een verhaal zeg. Hopelijk is nu alles oke en kunnen jullie zonder pech de reis vervolgen.
    Veel plezier en tot het volgende verhaal. Groetjes Herma

• 28 Juli 2009 - 09:48

Sjoerd Van Der Maade:

Hallo Henry en bemanning,

Gefeliciteerd met julie snelle diagnose. Groet en veel succes.

Sjoerd van der maaden
    S/y Camelot

• 29 Juli 2009 - 21:16

Allon:

Hallo,

Wat een ervaringen al op de eerste tijd van jullie reis...We hopen dat het vanaf nu een technisch stabiele reis wordt! Groetjes van Allon!(Henk&Martina)

• 30 Juli 2009 - 17:07

PLUK:

Lieve Lotte en Silke, ik logeer nu bij Mariëlle en dat gaat goed. Ik heb al bij haar in bed geslapen. Heerlijk......
    een kopje en een knuffel voor jullie. MIAUW!

• 31 Juli 2009 - 08:55

Kees:

Hi Prins,

Ze zeggen altijd zonder moeite geen plezier en voldoening. Dus dat zit nu wel goed.

Leuk om jullie zo te volgen.

Ik kan mij goed voorstellen dat je FvL cs. nu niet mist.

Mocht je een keer een update willen sms dan maar.

Voor nu: geniet ervan en goede en behouden vaart!

Groet,

Kees

• 02 Augustus 2009 - 15:15

Carla (ICS):-):

Nou jullie zijn alweer ff onderweg,en spannende tijden meegemaakt!Ben net een weekje alweer aan het werk en dacht,ff wat tikken en een mail sturen:-) Hoop dat jullie reis voorspoedig verloopt en heel veel plezier en gezelligheid onderweg! kijk graag uit naar het volgende verslag...
    BEHOUDEN VAART:-)

Groetjes
    Carla Werker

• 02 Augustus 2009 - 19:24

Hans & Vera:

Net terug van vakantie en in onze inbox zagen wij het berichtje "demasted" en de eerste regel... De waarbenjij website was niet bereikbaar, dus het leek nog ernstiger dan het al was. Alles wat nu kapot is gegaan blijft de rest van de reis wel heel. Akke, dankjewel voor de cadeautjes 2010 en behouden vaart.