Geduld - Reisverslag uit Cowes, Verenigd Koninkrijk van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Geduld - Reisverslag uit Cowes, Verenigd Koninkrijk van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Geduld

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

08 Augustus 2009 | Verenigd Koninkrijk, Cowes

Geduld! Cowes, 8 augustus 2009

Geduld is een schone zaak en op dit moment wordt ons geduld wel op de proef gesteld. We hadden al in Spanje willen zitten, maar zitten nog steeds in Engeland, in Cowes op het eiland Wight. Maandag krijgen wij een nieuwe hydraulische pomp voor onze stuurautomaat en dan gaan we (eindelijk) weer verder.

In Brighton hebben we afscheid genomen van Alwin en Ingrid, het was enorm leuk samen. We moesten nog een paar dagen wachten voor een beetje redelijk weer, maar op donderdag 29 juli vertrokken we ’s ochtends voor 5.00u! Ja, dat zijn geen kantoor tijden. We vertrokken samen met de Popov (de bekendste Russische clown), met Hans en Patricia aan boord. De Popov heeft meegedaan aan de Cowes week, een wedstrijd waar in diverse klasses ca. 1000 boten meedoen. Voor ‘s avonds was een harde wind voorspeld (windkracht 6 tot 7), maar op het moment van vertrek was er nagenoeg geen wind en moesten we motoren (ja, die doen het prima). Een paar uur later konden we hoog aan de wind zeilen en na het passeren van Selsey Bill konden we iets afvallen. Het ging ook hard, met een dubbelrif bijna 10 knoop! Rond 13.00u waren we in Cowes, we voeren de rivier de Medina op en legden aan bij het schilderachtige Folly Inn. We lagen aan een ‘pontoon’, een drijvende stijger bijna midden in de rivier. Om bij de Folly Inn te komen had je een watertaxi of een dinghy nodig. Wij pakten uiteraard onze dinghy ,die de toepasselijke naam Waterlady heeft.

Onderweg naar Cowes hadden wij toch weer problemen met onze stuurautomaat. Dus de volgende dag naar een Raymarine dealer. Hij was van mening dat de stuurautomaat het best naar het technische service centre van Raymarine moest voor controle. Normaal kost dat twee weken, maar voor 50 pond express service zou het binnen 48 uur kunnen. Raymarine zit in Potsmouth,2 uurtjes varen, dat was dus weer een gelukje. Na wat heen en weer bellen zouden we de stuurautomaat maandagochtend kunnen afleveren en met een beetje geluk maandag weer kunnen ophalen. Die maandag werd ik gebeld door Dave die aangaf dat hij er een andere PBC in zou zetten. Nou heb ik geen flauw idee wat een PBC is, maar het heeft iets te maken met een te hoog stroomverbruik. Ook is er nog een gyrocompas ingebouwd voor 100 pond. De 50 pond express service hoefden we niet te betalen , dus dat was weer een meevaller. Het nakijken viel nog onder de garantie. Maandag weer terug naar Cowes, waar de stuurautomaat weer ingebouwd werd. Vervolgens dinsdag naar Yarmouth met het plan om de volgende dag door te varen naar Bretagne. Tijdens ons vertrek hadden we echter nog steeds het zelfde oude probleem, dus uiteindelijk terug naar Cowes. Daar werd vastgesteld dat er een nieuwe hydraulische pomp in moest. Die is gisteren afgeleverd, echter de verkeerde pomp. De goede zou vandaag geleverd worden, maar dat is niet gelukt. Maandag komt de goede pomp en dan hopen we dus echt verder te kunnen.

Zaterdag bij het begin van de Cowes week nodigde Hans mij en Robbert uit om me te varen met de Popov. Hartstikke leuk om eens mee te varen, maar waarom miezert het dan de hele dag? ’s Ochtend om 8.00 uur vertrokken wij met onze dinghy van onze ligplaats op de rivier naar Cowes. Het was een prima wedstrijd, niet dat we gewonnen hebben hoor, maar met een gedeeltelijk onervaren bemanning deden wij het niet slecht tussen al die professionals. Om 18.00u sopten Robbert en ik als twee verzopen katten de Folly Inn binnen, waar we werden begroet door de dames. Zij hadden bij het eten om de beurt een speech over de dag, gevolgd door een cadeau voor de Cowes week zeilers. Een echte Cowes week polo met tekst: better a bad day on the water then a good day at the office!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++
DAGBOEK LOTTE
Zondag;26-7-’09 Meegenomen door de security.
Ik werd om 8 uur wakker. We wilden met de Waterman door de sluis om verder te varen. Eenmaal door de sluis zijn we diesel gaan tanken. Het woei toch te hard en dus hebben we een plaatsje aan de pontoon van de MARINA gekregen. Na het eten zijn Silke en ik naar de markt gegaan om bij de kraampjes te kijken en eventueel iets kleins te kopen! Een marktkoopvrouw ging allerlei vragen stellen haalde vervolgens de SECURITY erbij. Zij hadden het beeld gemaakt dat wij door onze ouders bij de boot achter gelaten waren en dat zij naar huis gegaan zouden zijn. Dit vertelde onze pontoon buurvrouw en –man later. Ze wouden ons meenemen en toen begon Silke te huilen! Daardoor liepen ze mee naar de boot en toen papa en mama er ook niet bleken te zijn hebben ze met de buren gesproken. Gelukkig was het toen voorbij! Voortaan krijgen we een briefje met naam en telefoonnummer mee en ook een telefoon zodat we meteen kunnen bellen als er iets is!
++++++++++++++++++++++++++++++++++

Robbert en Lydia hebben we voor het eerst gezien in Brighton. Hun kinderen Nikita (8) en Christy(6) konden het gelijk met onze meiden vinden. Silke en Christy moesten bij het afscheid nemen in Brighton vreselijk huilen. Toen we dus niet verder konden vanwege onze stuurautomaat, hebben we hun gebeld. Een dag later ontmoetten we elkaar en de meiden pakten de draad weer op waar ze gebleven waren. Uiteraard was het zeer gezellig met zijn allen in de Folly Inn.

Gisteren zijn we weer gaan eten in de Folly Inn. Het was erg druk en net toen we konden bestellen (daarvoor moet je naar de bar), kwam Lotte binnen met de opmerking dat Silke was gevallen en erg bloedde. Dat zal wel meevallen zo’n schrammetje, dachten we. Niet dus! Springtij; laag water op dat moment en op de keien, waar ze naar toe was gegaan, was het glad! Dat heeft Silke gemerkt! Een wond van 4 cm breed en 1,5 cm diep. Iemand van de Folly Inn heeft een ambulance gebeld, die was er binnen 10 minuten. Wond bekeken met de mededeling dat het echt gehecht moest worden. Silke gevoelig en helder als altijd had dat allang geconstateerd, zei ze ons achteraf. Ze kon niet mee naar het ziekenhuis met de ambulance, vanwege het einde van de Cowes week, er kwam een vlieg show van de Red Arrows en vuurwerk. Het was te druk en de ambulance moest stand by zijn. Vervolgens zijn Silke en Akke gebracht door Ken en Debby met hun 14 jaar oude Labrador. Die Labrador maakte veel goed voor Silke. In het ziekenhuis moest de wond goed schoongemaakt worden. Om 23.00u waren ze weer op de Waterman; 3 hechtingen, een aantal hechtpleisters voor de uiteinden van de snee, 2 grote pleisters, tetanus prik en een knuffelbeer van het ziekenhuis. Onze ervaringen met de Britse Natioanal Health Service zijn uitstekend!

Het weer is in ieder geval verbeterd. We hebben gezwommen in de rivier, gisteren hadden we een leuke bustour over het eiland. Kortom we vermaken ons best, maar toch varen we liever maar verder. Geduld is inderdaad een schone zaak, maar die was vanmorgen ver te zoeken. We hebben best wel geduld, maar wel het liefst als we in Spanje zijn!

• 08 Augustus 2009 - 20:09

Nieveen Geert-Jan :

Hallo moedige schippers, Wat een pech nu weer. Technisch en lijfelijk.
    Hopen met jullie dat maandag alles weer OK is en je de reis kan hervatten zoals je je had voorgesteld. Waren in April jl. nog in Hamble t.o. Cowes waar onze kinderen een schip (J35) hebben gekocht en naar Nederland hebben gezeild. Goede vaart,beterschap en hartelijke groeten,
    Mayke en Geert-Jan

• 08 Augustus 2009 - 20:15

Marcel En Michelle:

Ondanks jullie tegenslagen blijven we jaloers :-)
    fijne reis verder

• 10 Augustus 2009 - 08:48

Aukje:

Fijn dat jullie ervaringen in Engeland goed zijn! Kwaliteit gaat boven alles en de tijd is met jullie hoe dan ook! Liefs Aukje

• 11 Augustus 2009 - 09:29

Tanja:

Tjonge jonge, wat een "gedoe" allemaal!
    Typisch een gevalletje "soms zit het mee en soms zit het tegen" Maar dat het nu wel klaar mag zijn geloof ik graag!
    Heel veel sterkte met alles ook voor Silke met haar wond.

Groetjes,
    Tanja

• 11 Augustus 2009 - 10:18

George Weeteling:

Hoi boys en girls,,
    Wat een gedoe. Ik hoop dat alles nu weer in orde is met Silke. Die mast komt wel weer goed neem ik aab . Ik hoop dat jullie weer veel zullen genieten van de overtocht zuidwaarts.
    Groeten
    George en Monique

• 11 Augustus 2009 - 11:59

Geesje En Jan:

Hallo Hals !

Jammer dat de reis niet al te voorspoedig gaat. Wij zijn 2x een rondje wezen varen en hebben ondanks alles een fijne zomer. We hebben Ad en Annelies nog aan boord gehad in Durgerdam. Zij vertelden over jullie telefonisch contact. Jullie heel veel sterkte en voor Silke ook beterschap.
    Geesje, Huib en Jan

• 12 Augustus 2009 - 15:10

Ingrid:

heey allemaal,
    de pech blijft wel komen he??
    is verder alles goed met jullie??

met mij gaat alles goed, ik ben net terug van turkije en dat was bere gezellig. de masterclasses waren erg leerzaam en de omgeving ontzettend mooi. de dagen dat we rust hadden heb ik ontzettend genoten van de dingen die je daar nog meer kan doen (zwemmen, en zwemmen en wandelen en zwemmennatuurlijk :)).
    nu ik weer terug ben zal ik met spanning jullie verslagen volgen. ik hoop dat silkes been weer snel geneest ( maar ik heb al foto's gezien waar ze weer lacht), en dat de reis van nu af aan alleen nog maar voor de wind gaat (letterlijk en figuurlijk :P).

liefs

Ingrid

• 12 Augustus 2009 - 18:32

Anne Marie:

Hallo lieve 'halsen",

Na een overheerlijke vakantie gehad te hebben is het weer tijd om het leventje in Nl op te pakken..Dat valt niet mee, kan ik je wel vertellen!! Regen en minstens 15 graden verschil..tja dan denk je maar aan 1 ding..Ritornare al Sardegna!! Op mijn gemak jullie verslagen gelezen...Wat een tegenslag! Hopelijk ga het tij gauw veranderen voor jullie!! Maar als ik de foto's bekijk dan vermaken jullie gelukkig wel. Ahoy Schippers!! Tot gauw horens!! Baci ed un abbraccio forte, Anne Marie en familie Xxx

• 14 Augustus 2009 - 20:43

Gerrit En Marian:

Wat een verhaal toch. We gaan jullie avonturen volgen vanaf de Nirvana. Hebben afgelopen week een rondje Zeeland gevaren. Alles ging perfect. Vertrekken nu voor 5 weken naar onbekende bestemmingen. Hopen voor jullie dat de wind de Noordhoek gaat opzoeken. Beterschap aan Silke. Kusjes van Marian en Gerrit

• 16 Augustus 2009 - 21:27

Arjan En Thea:

Hi Henry en Akke Lotte en Silke, Leuk jullie verhalen te lezen. Sterkte met de overtocht naar Spanje, Wij zitten in Texel zal ook eens naar mijn zaling kijken morgenochtend. Beterschap voor Silke en goede voortzetting van jullie reis

• 18 Augustus 2009 - 18:43

Casper:

Jongens (en meisjes) wat een verhalen. Ik hoop dat het nu wat voorspoediger gaat. Gelukkig houden jullie de moed erin. Veel succes!

• 24 Augustus 2009 - 05:27

Anne S. De Jong:

Wat een avonturen (nu al) en een pech...! Grote bewondering voor jullie onderneming.

Goede reis verder en beterschap Silke!