Golf van Biskaje - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Golf van Biskaje - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Golf van Biskaje

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

22 Augustus 2009 | Spanje, Madrid

Golf van Biskaye La Coruna, 19 augustus 2009

Zaterdag 15 augustus kwamen we aan in de Spaanse stad La Coruna. We hadden een goede oversteek vanaf Camaret in Bretagne. De afstand van 350 mijl hebben we in 2,5 dag afgelegd. De helft van de tijd hebben we kunnen zeilen, we hebben dus veel moeten motoren, maar dat is niet ongebruikelijk als er een hoge druk gebied aanwezig is. Daarvoor zijn wij van Wight naar Camaret gevaren, de afstand bedroeg 200 mijl, we zijn dus lekker opgeschoten.

De stuurautomaat doet het uitstekend en ook de motoren doen het prima. Wel merkte ik dat we bij de stuurboordmotor te weinig spanning hadden. Normaal moet dit 13,8 volt aan, maar gedurende het varen viel de spanning weg. De V-snaar zat er strak om, daar lag het niet aan. We besloten de tweede dag de dynamo te vervangen voor de reserve dynamo. Na het monteren hield ik een draad over! Gelukkig kon ik ‘spieken’ bij de andere motor, daar liep inderdaad een rode draad naar de dynamo. Kortom, de dynamo eigenlijk voor niets vervangen. Wel een goede oefening. De accu van de stuurboordmotor had onvoldoende spanning, waardoor de motor niet gestart kon worden. Vervolgens de accu van de andere motor aangesloten. Motor gestart, de goede accu verwisselen voor de slechte accu en laden maar. De goede accu weer aangesloten op de bakboordmotor en voila, weer een technisch probleempje overwonnen.

De eerste nacht over de Golf van Biskaje verliep rustig. Er was nauwelijks wind, de motor deed het werk. Lotte en Silke deden de wacht van 21.30u tot 23.00u (met Akke). Daarna nam Henri het over tot 2.00u. Akke nam het daarna over, ze hield het vol tot 7.00u (!) door steeds de wekker op 15 minuten te zetten. De volgende nacht min of meer hetzelfde schema. Tot 23.00u Lotte en Silke (met Henri). Daarna Akke tot 2.00u, waarna Henri het weer overnam. Om 5.00u nam Akke het gelukkig weer over. We hebben de hele tweede dag en nacht kunnen zeilen en dat is toch wel fijner.

In La Coruna lag een Nederlandse vloot te wachten. De Brandaan met Toine en Mira met Elina (9) en Marinthe (7); De Valantijn met Daniel en Monica met Baaf (12), Floris ( 8 ) en Katelijne (6); en de Windflower met Vincent en Caroline met Claire ( 8 ), Anne (5) en Louise (3). Kortom een gezellige boel. De Barbarossa was die ochtend net uitgevaren. De Fruit des Mers van Gerrit en Annemiek die we in Stellendam hadden ontmoet was vlak daarvoor uitgevaren. We bezochten het fraaie centrum van la Coruna. Onze dag van aankomst 15 augustus is een feestdag. Op het plein was het Festas de Maria Pita gaande met een fraai klassiek concert. La Coruna ligt in de provincie Galicia en heeft een nautische historie. In 1588 vertrok hier de Spaanse armada om Engeland te verslaan. Dat is mislukt door een gezamenlijke Engelse en Nederlandse vloot en door het inzetten van ‘branders’. Dat zijn kleine bootjes die ingezet werden als er weinig wind was. Ze voeren naar de logge Spaanse schepen en werden vervolgens in brand gezet, waardoor het Spaanse schip begon te branden en door de munitie ontplofte.

Zondag krijgen wij bezoek van Arno en Tatje met Rouschka (12) en Kiril ( 8 ). Zij wonen al 3 jaar in Murcia, in het zuidoosten van Spanje en hebben vakantie. Zij hebben bewust gekozen voor Galicia omdat het hier koeler is. Toen zij weggingen was het 45 graden in Murcia. Galicia kent een heerlijk zeeklimaat, overdag 25 graden en ’s nachts koelt het lekker af.

Onze gasfles was in Engeland leeg dus voor maandag was de voornaamste klus die gasfles te laten vullen. Van de havenmeester kreeg ik een adres door, het bleek een winkel midden in het centrum te zijn die alleen campinggas (die blauwe flessen) verkocht. De bijpassende verloopstukken had hij ook. In mijn beste Spaans heb ik hem bedankt voor de moeite, ik wou toch eerst een poging elders wagen. Op het fietsje vervolgens naar een watersportzaak, daar adviseerde men mij om de fles in Portugal te laten vullen. Later die middag kwam ik Theo tegen, hij ligt aan de steiger achter ons met… ja ook een catamaran. Maar goed, hij wilde ook zijn gasfles vullen en had via een andere havenmeester inmiddels een adres gevonden. Wij er met de taxi naar toe, fles achtergelaten (het was inmiddels 16.00u) en de volgende dag weer opgehaald. Kortom, operatie geslaagd, maar het kost wel allemaal wat meer tijd.
De andere klus voor die dag was met Silke naar het ziekenhuis gaan om de hechtingen te verwijderen. Dat betekende wachten, afspraak maken maar om 15.00u gingen de hechtingen eruit. De Spaanse doctor legde ‘plakhechtingen’ aan en gaf aan dat ze nog 10 dagen verband moest omhebben. Dus ook niet zwemmen helaas!
De Windflower had de vloot uitgenodigd voor een borrel om 19.00u. Voor de kinderen was er een DVD-tje. Het was reuze gezellig en er werd flink gelachen. Regelmatig kwam er een kind naar buiten met het verzoek of we “iets stiller konden zijn, zo kunnen we de TV niet horen”. Uiteindelijk maar het luik dichtgedaan. Na 21.00u verlieten we de Windflower, de kinderen vielen bijna om van de honger. Dus snel eten en naar bed. De volgende ochtend begon school, de vakantie is voorbij en elke ochtend gaat Akke les geven aan Lotte en Silke. Of ze wel wat later dan school mochten beginnen!?! Ja, dat gaat ook niet anders gezien de bedtijden van de meiden. Hoe laat ze ’s ochtend ook beginnen de meiden zijn (nog) super fanatiek en houden goed in de gaten of ze voldoende uren maken!

• 22 Augustus 2009 - 15:41

Gerrit En Marian:

Jullie nu in spanje; bravo!
    Wij op Texel; voor het eerst met de Nirvana. Lekker weer hier 20 grdn en morgen weer 25!
    Kusjes GenM

• 23 Augustus 2009 - 12:59

Bram:

Hallo lui,
    afgezien van jullie mooie tocht nog een verassing.
    Jullie hebben Tatiana en Arno ontmoet en met name Tatiana ken ik van jaren lang meezingen op ons koor. Hebben jullie misschien een e-mail adres van hun gekregen?

• 23 Augustus 2009 - 13:09

Marian Snoek:

Geweldig om jullie verhalen weer te lezen. Veel plezier!

Groet,
    Marian

• 23 Augustus 2009 - 20:58

Allon(Martina):

Hallo,

De eerste week Montessorischool zit er weer op. Juf Ada is heel erg aardig! Er zijn dit jaar wel heel veel meiden in mijn klas, meer als de helft, en dat vind ik erg leuk.
    Op het schoolplein is het oude rek weer, hij is wel wat lager geworden...EN... er is nu ook een glijbaan! Eronder ligt nu kunstgras, dat ziet er vrolijk uit. Leuk dat jullie nu in het warme Spanje zijn aangekomen. Silke sterkte met je been! Succes met school, ik zou ook wel wat later in de ochtend willen beginnen...!

Veel plezier, als ik wat leuks weet dan schrijf ik het!
    Allon

• 24 Augustus 2009 - 07:06

Jenny:

Fijn dat julie weer aan het zeilen zijn.
    Goed dat de kids weer naar school gaan.

• 24 Augustus 2009 - 07:32

Jaap Verwer:

Hallo Akke en Henri,

Goed om te vernemen dat jullie nu, na alle opstartproblemen, aan het echte werk kunnen beginnen! Hoop dat de boot verder geen abnormale problemen meer geeft! ( voelt voor mij ook vervelend)
    Ik zelf ga donderdag voor 5 weken naar Denemarken en zuid Zweden

Goede reis verder en leuk om jullie reisverslagen te ontvangen!

vrgr
    Jaap en Will

• 24 Augustus 2009 - 08:05

Astrid Pulles:

Wat fijn dat jullie in Sapnje zijn aangekomen. Galicia ken ik erg goed en is geweldig. Geniet van het Spaanse leven en de lekkere tapas.
    En wat zien jullie er alle 4 goed uit. Lekker bruin en relaxed, precies zoals het hoort :-)
    Blijf vooral genieten!!!!

• 24 Augustus 2009 - 08:44

Tanja:

Fijn om te lezen dat alles nu toch goed lijkt te gaan en jullie reisplan weer een beetje op schema komt.
    Dappere meiden hoor om een wacht te lopen. Ik heb net de 24-uurs van Medemblik achter de rug en dat is maar 1 nachtje!!!
    Goeie reis en geniet van alles wat er langs komt..... maar als ik het zo lees, lukt dat aardig.

Groetjes van ons alle6
    Tanja

• 24 Augustus 2009 - 18:45

Tony Vonk:

Beste Henri & Akke + crew
    kwam terug van 3 weken vacantie en ging meteen naar Hals kijken hoe het met jullie trip also ging
    het eerste wat ik zag was DISMASTED schrok er wel van maar naar het gelezen te hebben was het maar goed dat jullie de scheur zagen en meteen lieten repareren
    daarna hoorden we lange tijd niets en toen kwam de geduld aan de orde maar nu is alles OK en een goede trip naar L caruna ben daar zelf ook een paar keer geweest en ook een keer met de Maria fiesta's
    OK folks enjoy de trip down south en keep je rudders on course groetjes Tony

• 24 Augustus 2009 - 20:55

Anne Marie:

Buonas Noches lieverds,

Wat een verhaal weer!! Echte zeelui zijn jullie aan het worden..tjonge jonge, zeg. Silke, nog even doorbijten en dan kan je weer heerlijk zwemmen!! Sterkte ermee!!
    Wat is het volgende land wat jullie aanmeren?
    As weekend hebben we de beurs in Noordwijk...best spannend!! Even de laatste dingen regelen, maar daar heb ik alle vertrouwen in. Voor de rest wordt het ook nog een spannend weekje voor ons...Luca ligt zwaar ziek in Kreta..kregen we net te horen...Hij heeft ook nog even in het ziekenhuis gelegen..maar alles onder controle nu...hopelijk! En dan ook nog wat anders...maar dat vertel ik wel in de mail van de week. Blijf van die gezellige foto's maken!! Jullie zien er goed uit!! Hele dikke kus van mij XXxxx

• 25 Augustus 2009 - 18:31

Geesje En Jan:

Fijn dat de oversteek naar Spanje goed is gegaan. Lijkt me geweldig om daar aan te komen en dan veel medezeilers te ontmoeten. Het weer in Nederland ongekend zomers en met veel wind. Wil wel graag achter jullie aan als ik dit lees. Huib is op introductieweek en heeft veel zin om te beginnen. Nieuws in Nederland is momenteel zeezeilmeisje Laura. Komt misschien nog achter jullie aan!!
    XXX GJJNH

• 02 September 2009 - 14:01

Marcel:

Dag Henri en familie,
    Wat een belevenissen. De tijd "zeilt"voorbij. Als je even in een dip zit, moet je gewoon jullie verslagen lezen. Zit je zo weer op de rails.
    Hebben nog een paar leuke foto's van de BBQ naar kantoor Almere gestuurd per post, hopelijk sturen zij dit door naar een adres. Keep well en wij blijven jullie volgen.
    Warme groeten,
    Marcel

• 06 September 2009 - 07:41

Harrie:

Hebben jullie nog verbinding met het vaste land? Al een tijdje geen bericht terug gehad.
    Hier gaat alles goed. Binnenkort leuke ontwikkelingen op kantoor. En een rechter heeft onlangs bepaald dat een werknemer een werkgever niet met een koevoet op zijn kop mag slaan. Raar he.
    Groet

Harrie

• 06 September 2009 - 09:58

Neelke:

hallo! hoe gaat het? het gaat met mij goed. nu de vakantie voorbij is mis ik jullie wel heel erg. het is heeeeel stil achter ons huis! ik lees graag jullie spannende verhalen.
    dikke knuffels Neelke