Antigua - Reisverslag uit Saint John's, Antigua van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Antigua - Reisverslag uit Saint John's, Antigua van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Antigua

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

24 April 2010 | Antigua, Saint John's

Falmouth Harbour, 29 maart 2010

De afstand van het Franse Guadeloupe naar het Engelse Antigua is ongeveer 50 mijl. De Whistling Maid is om 6.30u vertrokken, wij vertrekken een uur later vanwege het stokbrood en de croissantjes die iemand in zijn bootje ons komt brengen. Dat is nou een kenmerkend verschil met de Engelse eilanden, Frankrijk is wat dit betreft heel dichtbij.
Er waait een ONO (wind tussen oost en noord-oost) wind van 15 knopen. We moeten een koers varen van 25 gr, dus varen we hoog aan de wind. Het is een fraaie oversteek en om 14.00u laten we ons anker vallen is Falmouth Harbour. Het vlak daarnaast gelegen English Harbour is één groot openlucht museum. Door beide havens overheersten de Engelsen in de 17e en 18e eeuw de zee in de Carieb. Centraal hierbij staat Lord Nelson, Engelands bekendste admiral, een groot deel van het museum is gewijd aan zijn werk. Vlak na de oorlog onwikkelde English Harbour zich al voor de eerste jachten die er rondvoeren en onderhoud nodig hadden. Daarnaast is English Harbour in de zomer een veilige ankerplaats voor de orkanen die het gebied dan teisteren. Een heleboel gebouwen zijn al gerestaureerd, het werk is nog steeds niet af en men is nog volop bezig met restauratie van de diverse fraaie panden.

We ontmoeten Den en Dick, vrienden van de Whistling Maid. Zij hebben vorig jaar een fraai klassiek jacht gekocht, ontwerp van één van Newderlands meest bekende ontwerpers Royal Huisman en gebouwd in 1965 bij Jachtwerf Kok in Vinkeveen.
Op zondagavond gaan we naar Shirly Heights, ook deze gebouwen stammen af van de tijd van Nelson, hier waren de officieren gehuisvest en het bestuur van het eiland. De panden zijn fraai gerestaureerd en het complex heeft nu een horeca bestemming, het uitzicht over Falmouth Harbour en English Harbour is fenomenaal. De wandeling er naar toe kostte ons ruim een uur, we lopen vlak langs de steile wanden aan de Atlantische kust. Bij de ingang wordt 20EC (ca 6 euro) entree gevraagd, Adrian gaat een felle discussie aan, gelukkig hoeven we voor de kinderen niet te betalen. Voor de kinderen is er een barbecue, zelf eten wij na terugkomst op de Whisling Maid, ook Dick en Den zijn hierbij aanwezig.

In Falmouth Harbour liggen vele megajachten, vanaf een meter of 40 hoor je er wel bij. Alles straalt rijkdom uit, maar in tegenstelling tot deze uiterlijke schijn, is het eiland eerder arm te noemen. Er zijn bedelaars en dat zie je toch echt niet op de Franse eilanden. Toerisme is één van de weinige bronnen van inkomsten.

Wij worden uitgenodigd door Dick en Den voor hun bruiloft op 23 april, helaas moeten wij hun hartelijk bedanken voor de uitnodiging, maar zullen wij niet aanwezig zijn. Naar verwachting zijn wij dan onderweg richting de Azoren!