Eustatius - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Eustatius - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Eustatius

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

24 April 2010 | Nederland, Amsterdam

Oranjestad, 31 maart 2010

De afstand van Antigua naar Eustatius bedraagt ruim 80 mijl en aangezien er weinig wind, redden we dat niet in één keer. We ankeren bij Nevis en een dag later arriveren wij op Eustatius, ook wel Statia genoemd. We ankeren in Oranje Baai en melden ons bij de douane, vervolgens lopen wij via het slavenpad de steile heuvel op richting Oranjestad. De Nederlandse driekleur wappert van Fort Oranje, kortom we zijn weer op Nederlands grondgebied.

Eustatius heft nog een belangrijk rol gespeeld bij de onafhankelijkheid van de VS. In 1776 gaf het Amerikaanse schip Andrew Dora een saluutschot, de Nederlandse Gouverneur De Graaf besloot een saluutschot terug af te vuren, waarmee Nederland het eerste land was dat daarmee de VS erkenden. Statia was één groot handelscentrum, ook werd via Statia wapens geleverd aan de in opstand gekomen Amerikanen, die vochten voor onafhankelijkheid van Engeland. Voor de Engelsen was dit reden om in 1782 de vierde Engelse oorlog tegen Nederland te beginnen. In de hoogtijdagen had Statia 8.000 inwoners, er was een complete stad langs de waterkant, de stad gleed echter langzaam in zee mede door diverse orkanen. Momenteel wonen er 3.400 mensen.

De geldautomaat is leeg en dat is lastig. Gelukkig is iemand bereid mij naar het vliegveld te brengen waar het andere automaat van het eiland staat. Op deze manier komen wij in contact met Ger die 20 jaar geleden naar Statia is gegaan en nooit meer is vertrokken, zelfs niet voor een vakantie naar Nederland. Ger is inmiddels gepensioneerd, maar zijn vrouw Anna heeft inmiddels een goed draaiende kledingwinkel. We worden door hun uitgenodigd bij hun thuis te eten. Ze zijn begonnen met het bouwen van een ‘guesthouse’. Momenteel is hij bezig met de afbouw van hun daarnaast gelegen woning met een fraai uitzicht over de oceaan. Voor het eerst in 8 maanden zien we weer een Nederlands journaal. De kinderen zien een DVD met Ice Age 2 (1 en 3 kenden ze al wel). En we krijgen lekker doorbakken frietjes, kortom, we voelen er ons helemaal thuis!

De volgende ochtend vertrekken we vroeg richting Saba

• 25 April 2010 - 11:35

Fam. De Wit(Bente):

Nou dit zijn nog eens kleinen grappige eilanden. Hier ben ik ook regelnmatig geweest en heb me er altijd prima vermaakt, heb mooie klims gemaakt zeker op Saba. nou geniet er van en wanneer kom jullie terug???

Groetjes van ons allemaal
    En voor Lotte en Silke liefs van Bente en Imre

• 30 April 2010 - 17:39

Ellie:

hoi allemaal. leuk om jullie te volgen en ook om zo wat geschiedenis mee te krijgen. Lekker weer daar zeker. Hier is het wat miezerig, koninginnedag, jammer voor al die mensen die dingen hebben georganiseerd. Wielant is nu in SA en ik heb vakantie in ons eigen huis (thuis dus) er moet iemand voor de beesten zorgen.
    Doe werk in de tuin, vnl onkruid eruit halen, een ware veldslag qua 7-blad, hardnekkig spul.
    nou lieverds veel plezier verder en tot mails.
    ellie