St Lucia - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Henri Lierop - WaarBenJij.nu St Lucia - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

St Lucia

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

03 April 2010 | St. Lucia, Castries

Rodney Bay, 12 maart 2010

De volgende dag klaren we in, dat gaat erg vlot tegenwoordig. We varen door naar Rodney Bay, twee uurtjes varen. Lotte stuurt de hele tijd, ze is enorm gegroeid, fysiek en mentaal. Rodney Bay is de plaats waar Akke en ik 12 jaar geleden tijdens ons 1e rondje Atlantic aankwamen met de ARC (Atlantic Rally voor Cruisrs). De ARC vertrekt ieder jaar met 250 boten vanuit Las Palmas, op Gran Canaria naar St Lucia, een afstand van 2800 mijl. Wij hebben daar toen met ons Etapje 24 dagen over gedaan, we zijn helemaal door elkaar geschud in die 24 dagen. Om 9.00u voeren we - toen een ieder aan het ontbijt zat – als kleinste boot en onder luid getoeter de haven binnen. Best wel een emotioneel moment. Leuk dus om Rodney Bay terug te zien, in 12 jaar tijd is het wel helemaal veranderd. De haven is enorm uitgebreid o.a. met een stijger voor superjachten, schepen van 50m is heel normaal. Er zijn overal huizen gebouwd, er is een enorme mall gebouwd met een fijne supermarkt. Daarnaast ook Burger King, een Pizza Pizza restaurant en andere restaurants. Een ‘toepasselijke’ plek voor Akke om zo weer aan boord te stappen.

We zien ook de Mjolner terug met Jeroen, Louise en Sophia (5). Ze gaan de kant op om het onderwaterschip in de antifouling te zetten, ook hebben ze wat schade aan het roer (we zijn gelukkig niet de enige). We nemen Sophia mee naar het zwembad daarna naar PizzaPizza met een speeltuin. Kortom, al die veranderingen zijn nu ook weer niet heel vervelend, integendeel.

Met de Valentijn gaan we naar Castries, we hebben er een lunch, we bezoeken de markt en het centrum. Castries is de hoofdstad van St. Lucia. De Mjolner blijft een paar dagen op de kant staan, we nodigen ze dan een paar keer ’s avonds uit om bij ons te eten, wij weten hoe het voelt om een dag aan je boot te werken. Louise ziet na het verven van het onderwaterschip uit als een grote (blauwe) smurf! Als tegenprestatie nodigen zij ons uit voor het bij de kinderen favoriete Pizza Pizza, het is echter zondag dus wijken we uit naar het naburige Chart House restaurant, deze is van dezelfde eigenaar, dus hier kunnen de kinderen en ook Henri heerlijke Amerikaanse pizza’s bestellen.

Het viel niet altijd even mee zonder Akke, je doet tijdens zo’n jaar heel veel samen. Gelukkig is alles goed gegaan, Lotte en Silke kunnen enorm goed helpen met het zeilen. We hebben veel gezien en mooie dingen gedaan. Daarnaast waren er ook vaak boten met andere kinderen, waar ze mee konden spelen. Heel vroeg in de morgen halen we Akke van het vliegveld. Het is fijn weer met z’n vieren te zijn. We halen boodschappen, gaan uit eten en doen de volgende dag de overtocht naar Martinique.

• 03 April 2010 - 12:05

Tanja:

Hallo allemaal,
    Na een hele poos van stilte nu 3 reisverslagen in een week tijd!! Heerlijk hoor al die verhalen. Fijn dat jullie weer "compleet" zijn.... en kleine meisjes worden groot, dat zie je maar weer ;-)

Geniet van elkaar en de rest van jullie avontuur.

Warme groet van ons alle6

• 03 April 2010 - 20:42

Anneke:

Hallo lieverds,
    Heerlijk om weer iets van jullie te horen en te zien. Wauw, Silke wat zijn je haren lang. En Lotte wat een dame ben je al. Denk dat je nu langer dan ik bent. Veel plezier nog. Groeten van ons 4en.

• 05 April 2010 - 10:38

Annarita:

Hi Henrie & Crew!

We are getting spoiled with 3 journals in a weeks time!. Nice to hear that Akke is back with the family. Enjoy each others company and enjoy the little details of life that has to offer you like Rudolph always says to me. Wish you all the very.

Ciao Annarita

• 07 April 2010 - 11:35

Joop Venrooy:

leuk jullie zo te volgen henri en fams! wat een prachtig avontuur. hoop ooit rodney bay ook zo te mogen bezoeken!

• 12 April 2010 - 19:08

Catharina Pollet:

Lieve allemaal,

Wat fijn dat jullie weer met z'n 4en zijn. Lees graag hoe het gaat en geniet van de foto's. Mooi reis, werk, leef verslag. Denk aan jullie, kus Catharina.

• 18 April 2010 - 20:23

Frieda & Wim:

Beste alle vier,
    Allereerst Akke van harte gefeliciteerd met je verjaardag op St Maarten, waar jullie volgens Bolsward nu vertoeven. Ook Henri Lotte & Silke gefeliciteerd. Het is echt leuk jullie reisverhalen te volgen met de kaart er bij, want dan kom je er achter dat bestemmingen vaak totaal ergens anders liggen. Waarschijnlijk waren onze aardrijkskunde lessen niet zo goed of wij waren er niet goed bij op zulke momenten.
    Lezen jullie kranten ? op St Maarten mogelijk wel?, dan zullen jullie ook op de hoogte zijn van de aswolken door de uitbarsting van één van de IJslandse kraters, met zodanige gevolgen dat er geen vliegtuig meer de lucht in gaat of aankomt, in heel noord europa
    Zojuist zijn er wel vrachtvliegtuigen vertrokken, maar de (schoon)ouders van Udo & Christine hadden heden de terugreis moeten maken naar Lissabon, maar weten nog niet wanneer ze weg kunnen. Wij wensen jullie een goede overtocht naar de Azoren met hartelijke groeten vanuit een zonnig NL-F&W

• 20 April 2010 - 09:49

Nicolaas Bliek:

Hallo Henri cs

Het is prachtig om vanachter het bureau jullie wereldreis te volgen. Waan ik mij af en toe even buiten.

groet Nicolaas

• 26 Mei 2010 - 07:56

Marcel Burger:

Beste Henri en team!
    Een poos niet naar jullie weblog gekeken, maar ik ben impressed!! Wat een prachtige verhalen en beeldmateriaal. Jullie genieten en (be)leven.
    Nederland staat binnenkort weer op de kaart, dus het zal wennen worden. Het "klimaat" is best anders dan een jaar geleden......
    Goede tocht toegewenst en hopelijk tot binnenkort voor live verslag.
    Zonnige groeten uit Lelystad, Marcel Burger