Dominica - Reisverslag uit Portsmouth, Dominica van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Dominica - Reisverslag uit Portsmouth, Dominica van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Dominica

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

22 April 2010 | Dominica, Portsmouth

Domenica, 18 maart 2010

‘ Als Columbus nu in de Caribbean zou varen, zou hij alleen Domenica herkennen’, aldus de Pilot van de Leeward Islands. Hiermee geeft men aan dat Domenica als één van de weinige eilanden nauwelijks veranderd is. Het is waarschijnlijk het groenste eiland van de Caribbean, er zijn tropische regenwouden en watervallen. De hoogste berg is bijna 1.400 meter hoog. Er is veel regen in tegenstelling tot andere eilanden en er wordt zelfs water met schepen geëxporteerd naar St Lucia.

Ruim voordat we de ankerplaats hebben bereikt worden we opgewacht door een ‘boatboy’. Zijn boot is inmiddels uitgerust met een 75pk Yamaha, de grootte van de motor geeft ook een beetje de rangorde aan. Toen wij 12 jaar geleden in Domenica waren, zag je nauwelijks boten en zeker niet met zo’n zware motor. Onze boatboy geeft duidelijk aan dat we voor excursies bij hem moeten zijn. Later merken we dat hij goede afspraken heeft met de andere boatboy heeft gemaakt. Ze wisselen elkaar af en hebben zich zelfs verenigd in een of andere vereniging volgens de pilot. Een slimme manier van kartelvorming in een ontwikkelingsland.

Uiteraard maken we een tocht over de Indian River, georganiseerd door ‘onze’ boatboy. Iemand anders komt ons ophalen , met een 35pk zware motor. Onze nieuwe boatboy mag het zware werk doen, blijkt later, Binnen de kortste tijd zijn we bij het begin van de rivier. We kopen ‘pasjes’, aangezien de Indian River een natuurgebied is. Daarna wordt het echter zwaar voor onze nieuwe boatboy, hij mag de motor niet gebruiken en moet dus roeien, best wel zwaar. We voelen ons een beetje een moderne kolonialist. De bomen langs de rivier zijn mangrove bossen en staan dus met hun wortels in het water. Er zijn prachtige vogels en de vissen zie je gewoon zwemmen. Die hoeven nergens meer bang voor te zijn, er mag toch niet gevist worden. Bij het eindpunt is een prachtige bar, uiteraard bieden we onze boatboy een biertje aan. Silke ontdekt nog een puppy en vermaakt zich dus prima.

Samen met de Valentijn varen we de volgende dag de 20 mijl naar Les Saintes, onderdeel van Gouadeloupe.

• 22 April 2010 - 04:52

Wilbert:

Bedankt voor 2 prachtige verhalen uit de Carieb. Geniet ervan!

• 22 April 2010 - 08:03

Annarita:

Hi Akke & Crew!

Great stories. Have fun down there!

Ciao Annarita