Sint Maarten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Sint Maarten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Sint Maarten

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

24 April 2010 | Nederland, Amsterdam

Simpson Bay, 24 april 2010

We hebben ‘ups en downs’ op Sint Maarten. Om met dit laatste te beginnen, op 7 april wordt er ingebroken in onze boot, die voor anker ligt in Simpson Bay. Wij waren samen met de Rebel naar ‘happy hour’ op Turtle Pier gegaan, om 21.00u waren we terug maar pas de volgende ochtend misten we onze laptops! Ook de videocamera, een ketting van Akke en roeispanen van de rode dinghy waren weg. We hebben geen back-ups, stom, stom stom!!! Vervolgens zijn we druk bezig geweest met het kopen van een nieuwe laptop met een windows 7 versie, waar een heleboel software niet op paste. Terug naar de winkel, laptop inruilen voor een nieuwe (duurdere) laptop met Windows XP. Dat moest weer geinstalleerd worden, want standaard heeft onze Sony Vaio ook Windows 7. Ook de Iridium software installeren kostte veel tijd, uiteindelijk bleek een USB-kabel stuk te zijn. Voordat je daar achterkomt, ben je wel even (paar dagen) bezig. Daardoor zijn er bij de laatste verhalen zo weinig foto’s toegevoegd. Maar we krijgen van anderen later nog foto’s toegestuurd, die we dan later kunnen toevoegen aan onze website.

Gelukkig waren er ook nog een heleboel leuke dingen. We ontmoetten de Rebel met Kees en Trees weer en vieren daar Pasen mee met een barbecue. Lotte en Silke krijgen zeilles in een optimist, we doen boodschappen in een enorme supermarkt. Lotte en Silke zijn twee keer naar de ‘kindermiddag’ geweest. We ontmoeten Gerrit en Jill, Gerrit vaart met zijn Victoire 1040 (11m) alleen naar de Azoren, Jill vliegt naar huis maar kan niet weg vanwege de vliegproblemen in Europa! We werken onze website bij bij Lagonies, vervolgens begint daar ‘happy hour’, tja , als je er dan toch al ben, dan is het onbeleefd om weg te gaan. Joop van s/y Zeezot helpt ons met onze Iridum, we krijgen van hem ook nieuwe navigatiekaarten. We ontmoeten de Zweden Johan en Jenny met Eddy (2) en Wille (5) van Stella. Met hun vieren we op 18 april Akke’s verjaardag, ook Gerrit en Jill van de Zeezot zijn aanwezig. We vieren het in een leuk barretje bij de marina met een zwembad. Vlak voor vertrek ontmoetten we de Valentijn en de Modesty. En als dan ook nog de Mjolner komt, wordt het helemaal gezellig.

Vervolgens willen we diesel tanken en water innemen, er ligt echter een motorschip die de hele dag aan het tanken is, die tanken zo’n 20 ton (=20.000 liter) . Wij vullen onze twee dieseltanks tot die vol zitten (250 liter) en vullen 8 jerrycans met nog eens ruim 150 liter. De oversteek naar de Azoren staat bekend om haar windstiltes met al onze diesel kunnen we nu als het moet bijna 1.000 mijl motoren. Er zijn twee routes om naar de Azoren te varen, de directe route van 2.100 mijl (ook wel Rhum line genoemd) en de noordelijke route langs Bermuda om daar de westelijke winden op te pikken. Alleen zitten deze winden met behoorlijke depressies momenteel nog behoorlijk zuidelijk. Wij gaan voor de directe route, wel zullen wij in het begin zolang de passaatwind nog uit het oosten staat eerst een noordelijke koers varen. De route langs Bermuda is zo’n 2.400 mijl, dus alleen die extra afstand moet je dan al weer goed zien te maken. Daarnaast hebben wij weinig wind nodig om snelheid te kunnen maken en is een rustige zee veel plezieriger om te varen.

Tot in de Azoren!

• 24 April 2010 - 18:39

Anja:

wat een avonturen toch allemaal! genieten van jullie verhalen. Wij komen net terug van een tochtje met onze sloep op de Loosdrechtse plassen! Een heerlijke zonnige dag vandaag, het leek wel even zomer... morgen weer zo'n dag genieten van zon en water.

• 25 April 2010 - 09:13

Tanja:

Wat blijft dat toch vervelend als mensen niet met hun handen van andermans spullen af kunnen blijven....bah! Maar goed jullie reis gaat verder en je hebt alles weer voor elkaar. Nu nog een beetje gunstige wind want 2100 mijl is een HELEBOEL ;-)
    Wij gaan voor jullie duimen.
    Goeie reis!!
    Groetjes vanons alle6

• 01 Mei 2010 - 10:05

Rudolph:

Hi Henri & Crew!

Het gaat jullie weer goed na die vervelende inbraak.Gelukkig is het alleen maar het matrieel dat weg is.Dat is altijdt vervangbaar. Jullie hebben heel wat mooie paradijselijke eilanden gezien,maar hebben jullie ook een die van eilanden die Jacques Brel heeft bezocht met zijn zeiljacht Askoy II gezien?.

Nog veel zeil plezier!!

Ciao Rudolph

• 14 Mei 2010 - 18:27

Ellie:

Hoi, zag nog een berichtje van jullie dat ik niet geopend had, schaam, schaam. waardeloos zeg van jullie spullen. Kost weer extra tijd en geld. Maar ja er staan ook dingen op die een ander niet aangaan.

Nou veel succes met de oversteek. en vaar niet over die bermuda driehoek. want ik wil jullie wel weer zien over een paar maanden. Nog even, maar nog veel plezier.
    liefs
    van ellie en wielant

• 15 Mei 2010 - 10:24

Annarita:

Hi Akke & Crew!

How's the crossover to the Azoren.Still in the middle of the Atlantic. Watch out for Bermuda Triangle.There are some unfriendly pirates cruising around that area.We would love to see you again,Ok!!.Wish you all the very best and enjoy your fantastic trip.It's not nice that some people have stolen your PC and other goods. But that's replaceable, as long as you are all save and sound.That's the most important.
    Again,Have fun!!!

Big hugs