Martinique - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Henri Lierop - WaarBenJij.nu Martinique - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Henri Lierop - WaarBenJij.nu

Martinique

Door: Henri van Lierop

Blijf op de hoogte en volg Henri

20 April 2010 | Martinique, Fort-de-France

Martinique, 15 maart 2010

De afstand tussen de eilanden in de Carieb zijn heel plezierig. Naar het noorden toe buigen de eilanden naar het westen, met de oostenwind zijn ze dan ook heel makkelijk te bezeilen. Ook de oversteek van St. Lucia naar Matinique ging heel voorspoedig, de afstand bedraagt 40 mijl, de wind is tussen 10 en 15 knopen (windkracht 3 tot 4), we zetten onze gerepareerde screetcher (=lichtweerzeil) op en ’s middags om 15.00u laten we ons anker vallen in de hoofdstad Fort de France. We liggen op een wat onrustige ankerplek vanwege de ferry’s, met op de achtergrond het fraaie Fort Louis.

Het moment dat je aan de wal bent, realiseer je dat je weer in Frankrijk bent. Het verschil met de Engelse eilanden is groot, vele Franse eilanden zijn nog steeds onderdeel van Frankrijk, net zoals St. Eustatius en Saba nu gemeentes van Nederland gaan worden. De Franse eilanden zijn (wellicht daardoor) ook veel welvarender dan de Engels eilanden, daarnaast zie je ook uiterlijke kenmerken, er rijden Franse auto’s, de wegen zijn zeer goed onderhouden, er zijn speeltuintjes en ook de DeliFrance met lekker stokbrood vinden wij heel plezierig.
Eerst doen we geweldige inkopen bij de Laeder Price. We hebben een lange tijd onze fietsjes niet gebruikt en halen deze uit de boot. Ze zitten onder het zout en moeten dus eerst schoongemaakt worden, vervolgens doen Akke en Henri boodschappen bij Carrefour. Terug bij de dinghy vragen 3 jongens of ze e…..ven mogen! Vervolgens sjeesen en stijgeren ze om de beurt voor een rondje met een van de fietsjes. Een bezorgde ouder komt even checken of dit wel de bedoeling is.Ze genieten en helpen vervolgens de fiets in de boot zetten!

De volgende dag varen we door naar St. Pierre, tot 1902 de hoofdstad van Martinique. Op 8 mei van dat jaar werd de stad getroffen door een vulkaanuitbarsting, de kracht was enorm en vergelijkbaar met de kracht van de atoombom op Hiroshima in 1945. De temperatuur liep op tot 70.000 graden! Alle 29.000 inwoners op twee na kwamen om het leven. Een overlevende zat in de gevangenis en kon zich in leven houden met water wat zijn gevangenis in sijpelde, hij had ernstige brandwonden maar overleefde de aardbeving Het duurde vele dagen voordat de stad begaanbaar was voor hulpverleners. Ook vele (houten) schepen die voor anker lagen gingen brandend ten onder. We bezoeken het museum en zien de foto’s van de stad, hoe het was voor en na de aardbeving. St. Pierre had prachtige straten met statige woningen en werd niet voor niets Parijs van de Caribbean genoemd.

• 20 April 2010 - 16:48

Rudolph:

Hi Henri & Crew!

Bienvenus en France!. Zo te zien hebben jullie een goede over tocht gehad naar Martinique. Daar kunnen jullie alweer het mooie franse taal uit jullie mouw schudden! Allez Henri, ca fait du bien!!.

Groetjes Annarita & Rudolph

• 20 April 2010 - 17:12

Anja En Anne:

paar dagen te laat... maar onze felicitaties voor AKKE!!! Hebben jullie t nog een beetje gevierd?

• 20 April 2010 - 17:13

Fenneke:

Wij vonden het leuk jullie te ontmoeten en Ivo was blij met z'n verjaardagskado's. De gelukssteen werkt goed want hij is heel gelukkig. Ik heb net ons weblog bijgewerkt met een foto van Lotte en Silke, zie Rebel.waarbenjij.nu . We hebben geen email adres van jullie maar als jullie ons een mailtje sturen dan sturen we de foto op.

Groeten,

de Red Rebels

• 21 April 2010 - 17:38

Fee:

hoi lot en silken
    komen jullie echt over 116 dagen trug :-) ps.
    :-) = verdrietig als je het niet kunt zien het tekentje

vindt jullie echt suenz.per lief niet leuk dat jullie er nog heel lang blijven.

feetje

• 21 April 2010 - 17:42

Feeeeee:

ops verkeerd tekentje het moest :-( dit tekentje moeten zijn

ps. sorry sorry sorry sorry sorry

• 21 April 2010 - 18:13

Gioia: